fluval 4+ modda utblåset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    fluval 4+ modda utblåset

    Hejsan!
    Jag har ett hörnakvarium med en fluval4+ längst in i hörnet. Om jag sätter den på fullt utblås så blir det sådan fart på vattnet att den drar upp växter och dras loss blad etc, så har den på minsta läget nu....
    Min undran är om det skulle kunna fungera att fördela utblåset så den blåser ut lika mycket längs båda baksidorna. Isf skulle jag ju kunna använda pumpens fulla kapacitet. Då skulle det blir ett kretslopp som möts vid mitten av framrutan och sedan dras vattnet tillbaka till pumpen genom mitten av akvariet. Det borde väl vara en effektivare lösning?
    Frågan är hur man isf skulle ordna detta, Någon som har tips på hur man ska tillverka och sätta fast denna utblåsfördelare?
    tack på förhand
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    strilrör kanske kan va nåt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • androxe
      • August 2005
      • 854

      #3
      var hittar man det? hur fungerar det?
      Va tror ni om att göra så här? se bild
      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
      Senast redigerad av androxe; 29 March 2006, 13:06.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Din skiss är väl den enklaste lösningen. Du kan göra ett eget strilrör av vanligt el rör som du borrar många små hål i och pluggar änden.
        För att slippa ett rör ut i mitten skulle man ju kunna tänka sig att ha en Y-koppling inne vid pumpen och ett rör längs vardera sida.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          y-koppling inne vid pumpen? hänger inte riktigt med på hur du menar, typ dra ut två rörledningar ut till sidorna? Sätta slangar efter utblåset som leder ut vattenflödet , en till varje sida?

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            En Y-kopplig är bättre än en T-koppling. En T-koppling kommer att leda mer vatten rakt fram än åt röret åt sidan.
            Men visst kan du ha ett strilrör bara, är ju mer en fråga på hur du vill få vattnet att cirkulera i karet.

            Alt 1 T-Koppling
            Alt 2 Y-Koppling (den blir bäst i avseende på flöde)
            Bifogade filer
            Senast redigerad av heeke; 29 March 2006, 19:35.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • androxe
              • August 2005
              • 854

              #7
              fina bilder
              Typ som alt 2 hade jag tänkt mig från början, fast kanske enbart den blå y-kopplingen. Finns sånna att köpa eller kan man tillverka en egen på nåt vis?

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Det finns lite överallt, tex Biltema: http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=87748
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  vanlig trägårdsslang passar på utblåset btw tror de va 13mm ja har
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av mayday
                    vanlig trägårdsslang passar på utblåset btw tror de va 13mm ja har
                    va bara noga så slangen inte är antimögelbehandlad.

                    1/2 tum slang är 12.7mm
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • androxe
                      • August 2005
                      • 854

                      #11
                      jag tänker nog prova utan slang först, bara en y-koppling direkt på pumpen.
                      Tack alla för alla tips, återkommer om det blir några problem. Tar cykeln till biltema nu

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        #12
                        Ursprungligen postat av androxe
                        jag tänker nog prova utan slang först, bara en y-koppling direkt på pumpen.
                        Tack alla för alla tips, återkommer om det blir några problem. Tar cykeln till biltema nu
                        Återkom gärna även om det går bra, kul o veta vad du fick för resultat..
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • vance
                          • December 2004
                          • 872

                          #13
                          Annars skulle man kunna göra något som sitter framför utblåset, en platta som sitter kanske 2 cm utanför som gör att strålen delas upp lite. hoppas ni fattar vad jag menar
                          Bara döda fiskar simmar med strömmen

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            de skulle gå de också men blir nog rätt svårt att få in lagom ytcirkulation.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              fins ju typ "skedar" man sätter på utblåsen för o rikta om strålen
                              kör sådant i mitt yngel kar på ett quael-cirkulator (powerhead)
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...