Vattentät armatur till ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demiurgen
    • January 2006
    • 31

    Vattentät armatur till ramp

    Ska bygga en ramp i industriplast till mitt akvarium. Den kommer vara hållbar eftersom rampen är byggd i en form av plast som man gör kravallsköldar o grejer av.

    Rampen kommer vila på ramakvariets kant och taket på rampen kommer vara cirka fem centimeter ovanför ramen. Totalt från vattenytan cirka sju centimeter. Jag vill inte ha täckglas och planerar att leda ut kablarna från lysrören i ett hål på baksidan av rampen. Nu till mina frågor:

    1: Är glomat och arkadias armaturergjorda så att jag kan skruva fast dem i taket på rampen och leda ut sladdarna och vara försäkrad om att inga elektriska olyckor inträffar? Plasten smälter inte då den är härdad

    2: Hamnar lysrören för nära vattnet då taket endast ligger sju centimeter från vattenytan? Hur mycket bygger glomat o arkadia på höjden?

    3: Tänkte köra 20w acua glo. Ska jag ha två eller tre? Mitt akvarium är b=76 d=36 h=39. Tänkte köra mycket växter.

    4: Ska man borra hål i rampens tak för att förhindra kondens eller är det onödigt?

    Hemskt tacksam om någon orkar svara för jag vill verkligen göra det här! Är inte elektriskt kunnig så jag vågar mig inte på att bygga nåt avancerat utan vill ha något säkert och enkelt!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    1.
    varken arcadia eller glomat är tänkta att sitta i lysrampen helt å hållet.
    dosan som tänder rören måste sitta utanför och glomat använder hf-don till sina 2rörs och dom mår inte heller dåligt av kylning.
    arcadia säljer ip67 klassade röranslutningar medans glomat inte specifierar.

    2.
    beror lte på.
    ska du ha fiskar som ex: oscars behövs mycket utrymme då dom annars kan slå sönger rören när dom hoppar.
    ska du ha typ kardinaltetror som inte skvätter så mycket klarar du dej med mindre utrymme.

    3.
    2x20w kommer du rätt långt med.
    ger 0.4w per liter.

    4.
    kommer få kondens även om du borrar hål.
    för att slippa kondensen måste du ha ventilaten som betyder mycket avdunstat vatten.
    tror det är bättre att bygga rampen så att kondensen kan rinna ner i akvariet igen genom att antingen bygga en ramp som går runt innersidan på akvariet alternativt göra försänkningar där vattnet samlas ch droppar ner.

    skulle rekommendera arcadia's ip67 klassade lysrörshållare.
    ip67 betyder att kopplingarna till rören är dammtäta(6) och Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada(7)
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    Arbetssätt...