Byte till större, hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    Byte till större, hur göra?

    ...hoppas jag är på rätt ställe nu (förra var på fel) he he

    Om man ska byta till ett större akvarium som man vill ha på samma plats i lägenheten som man har det befintliga akvariumet på, hur gör man det smidigast? =)

    ...köra med en superhävert och suga över fisk, sand och allt annat på samma gång? =)

    nää, men hur gör man smidigast, skaffar en stor regntunna som man suger över vattnet i, flyttar över fiskarna och sätter ner filtret där. på det sättet borde man få ett provisoriskt akvarium så man har tid att flytta allt.

    någon med lite erfarenhet av detta kanske har några tips?

    jag skall troligast byta bottensubstratet samtidigt som jag byter akvarium. det kommer även att bli ett nytt filter men om man kör det gamla +en massa vatten från det gamla akvariumet så borde det väl gå att "snabbstarta" det nya akvariumet?

    tacksam för hjälp

    // SeanChai
    Min Zon

  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Suga över allt? Är du dum eller? Så här gör du!

    1. Bär in det nya akvariumet
    2. Flytta iväg det gamla akvariumet en bit
    3. Ställ det nya akvariumet på plats
    4. Häll över allt i det gamla akvariumet till det nya akvariumet
    Smidigt å bra!

    Skämt åsido..

    Försök spara så mycket vatten som möjligt. Det med regntunna låter inte så dumt faktiskt. Se till att hålla vattnet i rörelse bara.
    Gällande filter så kan du väl även göra tvärtom. Skaffa det nya filtret innan akvariumet och låt det nya gå parallellt med det gamla ett par veckor eller så.
    En annan idé är ju att använda filtermaterialet från den gamla pumpen och anävnda den i den nya. Sen kan du väl byta ut lite i taget om du vill skaffa nytt material. Finns väl mängder med varianter. Försök att inte byta gammalt filter mot nytt filter tvärt bara, men det verkar du ju ha koll på

    Det finns massvis med mumsiga bakterier i bottensubstratet. Det kan vara en stor fördel om du kan behålla det. Men vill du byta så kan du väl göra så också.
    Sen är det väl även liten liten fråga om hur mycket fisk du har. Är det ett smockfullt akvarium så är det ju lite värre, har du bara några fåtal fiskar så bör det gå ganska smärtfritt.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      vet inte om jag kan ha det nya filtret igång i akvariumet jag har nu. tänkte köpa ett fx5 och just nu har jag bara ett 180l akvarium, risken är att det blir storm däri. iofs har vi inte så mycket fisk just nu, några malar som säkerligen inte skulle ha något emot att det blev lite mer fart på vattnet, sen har vi kilfläcksrasborer, dom klarar kanske av det också...men hur det blir med vårat kärlekspar - två nyckelhål - vet jag inte, tror inte dom skulle gilla det så mycket.

      just nu lutar det åt att regntunnan blir verklighet, dom kan ju inte kosta så mycket, sen är dom ju inte så stora i omkrets fast dom rymmer mycket vatten, den skulle ju inte ta så mycket plats.

      varför jag vill byta sanden är för att jag tror den jag har nu är lite för tät, dvs den blir för packad. använder rådasand (fågelsand tror jag dom kallade det).

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Kan du nog ha mycket rätt i . Tänkte inte på att karet kanske inte var så jättestort. Då är det nog bättre att göra som du skrev från början ja

        Ett alternativ till att byta substratet helt kan ju vara att blanda dem . Det bör kanske inte skilja allt för mycket mellan de olika, men det blir ju lite mer liv i botten om du har olika storlekar tycker jag. Men det passar kanske inte till alla kar.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #5
          Ursprungligen postat av SeanChai
          vet inte om jag kan ha det nya filtret igång i akvariumet jag har nu. tänkte köpa ett fx5 och just nu har jag bara ett 180l akvarium, risken är att det blir storm däri. iofs har vi inte så mycket fisk just nu, några malar som säkerligen inte skulle ha något emot att det blev lite mer fart på vattnet, sen har vi kilfläcksrasborer, dom klarar kanske av det också...men hur det blir med vårat kärlekspar - två nyckelhål - vet jag inte, tror inte dom skulle gilla det så mycket.

          just nu lutar det åt att regntunnan blir verklighet, dom kan ju inte kosta så mycket, sen är dom ju inte så stora i omkrets fast dom rymmer mycket vatten, den skulle ju inte ta så mycket plats.

          varför jag vill byta sanden är för att jag tror den jag har nu är lite för tät, dvs den blir för packad. använder rådasand (fågelsand tror jag dom kallade det).

          // SeanChai
          Tror du kan ställa trycket på FX5:an, så du behöver inte köra med fullt blås
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #6
            aaah. visste inte det, har inte hittat så mycket info om fx5.

            kanske skulle forska lite mer om det så man kanske kan köra dom samtidigt.

            tackar för infon.

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Ursprungligen postat av SeanChai
              aaah. visste inte det, har inte hittat så mycket info om fx5.

              kanske skulle forska lite mer om det så man kanske kan köra dom samtidigt.

              tackar för infon.

              // SeanChai
              Finns lite info här: http://www.aquariumproducts.com.au/prod1260.htm

              Kan du tyska kan du kolla här, annars finns det lite bilder längst ner på sidan: http://www.zooprofi.de/product_info....oducts_id=1963

              Vill ha ett *snyft*
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Kan rekomendera Örebro Akvarielager vad gäller FX5:an 1895:- kostar den där, kör bussgods också
                Hjälpte till att sätta igång en FX5:a i helgen, om man kan reglera flödet så är det isf lika som för tex 404:an dvs man stryper mha kranarna som man använder vid "filtermeck".
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • SeanChai
                  • May 2005
                  • 498

                  #9
                  tack opus, skönt att kunna läsa lite om det och inte bara måste gå efter rykten om att det ska vara så bra =)

                  tackar för infon heeke, ska kolla med dom också.

                  // SeanChai
                  Min Zon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...