Tegelstenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    • July 2005
    • 15

    Tegelstenar

    Har skaffat ett Juwel 180l och tanken är att det skall stå på ett antal staplar med tegelstenar. Överst ligger en skiva från juwel orginalbänk. Problemet är nu att golvet ej är riktigt plant. Är det någon som gjort en "bänk" av tegelstenar som står på ett lite vint golv? och hur gjorde ni i så fall för att korrigera så att akvariet hamnade i våg? Behöver tips på något bra material att lägga mellan tegelstenarna och skivan för att rikta upp det hela.

    MVH/Peter
  • hfh75
    • April 2005
    • 595

    #2
    Ursprungligen postat av Pejan
    Har skaffat ett Juwel 180l och tanken är att det skall stå på ett antal staplar med tegelstenar. Överst ligger en skiva från juwel orginalbänk. Problemet är nu att golvet ej är riktigt plant. Är det någon som gjort en "bänk" av tegelstenar som står på ett lite vint golv? och hur gjorde ni i så fall för att korrigera så att akvariet hamnade i våg? Behöver tips på något bra material att lägga mellan tegelstenarna och skivan för att rikta upp det hela.

    MVH/Peter
    Tyckte jag hörde någon nämna nåt om glasspinnar men jag kan ha fel.... hur mycket rör det sig om?
    /Fredrik

    -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Visst, glasspinnar är bra, remsor av masonit är inte heller dåligt.
      Remsor av plast borde vara okej också.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Pejan
        • July 2005
        • 15

        #4
        Har skaffat lite packningsmaterial i gummi samt lite annat smått och gott som förhoppningsvis skall funka Innan jag bestämde mig för att tömma karet lutade det ca 5 mm på långsidan och ca 2mm på kortsidan. Det stod alltså och lutade upp i vänstra delen och stod också högra i bakkant in mot väggen. Vet ej om det skulle gjort så mycket men vågade ej ta risken

        Kommentar

        • hfh75
          • April 2005
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av Pejan
          Har skaffat lite packningsmaterial i gummi samt lite annat smått och gott som förhoppningsvis skall funka Innan jag bestämde mig för att tömma karet lutade det ca 5 mm på långsidan och ca 2mm på kortsidan. Det stod alltså och lutade upp i vänstra delen och stod också högra i bakkant in mot väggen. Vet ej om det skulle gjort så mycket men vågade ej ta risken
          Nä, det är väl inte direkt läge att chansa..
          /Fredrik

          -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

          Kommentar

          • GuramiGreta
            • January 2006
            • 30

            #6
            Kan ingenting om det här egentligen, men borde man inte kunna skära frigolit i tunna skivor?

            Zoonen:
            Där har ni mer info!

            Kommentar

            • Pejan
              • July 2005
              • 15

              #7
              Vet ej detta med frigolit. Har sett/hört att en del gör så, men jag är lite tveksam. I mitt fall rör det sig om som max 5 mm som skall stöttas och vill ha något mer solit material. Kan informera om att jag igår slet som ett djur med detta och tro det eller ej, men nu ser det riktigt bra ut. Inhandlade packningsmaterial i gummi på biltema, vilket jag sedan klippte och lade på plats, mätte, klippte lite till och lade på plats......3 timmar senare var jag nöjd. Har fyllt på akvariumet och voila, det stod vågrätt.

              MVH/Peter

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                lutar akvariet åt ett håll bara? frammåt eller åt sidan?
                i så fall spelar det inte så stor roll. trycket blir inte så mycke större när det slutar så.
                värre är det om de lutar först åt ena hållet och samtidigt frammåt eller bakåt så trycket är mot ena hörnet
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                Arbetssätt...