Innerfilter bakom bakgrund, går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SpaderEss
    • January 2006
    • 102

    Innerfilter bakom bakgrund, går det?

    Jag funderar på om jag ska dra igång ett ca 60 liters kar med mångbandade snäcklekare i.
    Om jag startar det här karet så ska jag göra en bakgrund i frigolit som inte är allt för tjock för att inte ta för många liter.

    Men jag har funderingar på om det skulle gå att ha ett innerfilter bakom en bakgrund om man skulle bygga ut det i ena hörnet.

    Eftersom jag inte riktigt vet hur innerfilter funkar så undrar jag om det är någon som vet om det skulle funka och i såna fall hur man skulle kunna bygga bakgrunden för insug och utblås.
    Hälsningar Markus
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    det funkar och mycket möjligt du skulle kunna trycka ner blå filtermatta runt filtret för att utöka filtervolymen MEN du måste däremot sätta en slang på filtret som leder ut i akvariet.

    annars filtreras samma vatten hela tiden.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      i den storleken tror jag det blir svårt att få det bra, du har inte funderat på att investera i ett billigt ytterfilter i lagom storlek istället?
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Gjorde precis så i ett 45l kar jag hade förut. Inga bekymmer. Det ända är ju att det försvinner lite volym.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • SpaderEss
          • January 2006
          • 102

          #5
          heeke, du råkar inte ha någon bild på det du gjorde?
          kan vara bra att se hur andra har gjort

          men hur fungerar det med insuget? är hela "koppen" under som en korg där vattnet sugs in eller?
          Hälsningar Markus

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Visst har jag det. Servern låg nere så det var därför jag inte länkade på direkten
            Det är mer en beskrivning på själva bakgrunds bygget, men man kan ju skippa det extra filtermaterialet bakom, och göra ett mindre utrymme om man vill. Fluval 1 filtret som jag körde med syns lite på någon bild. Bara en slang ut genom bakgrunden, sen ett insugshål också naturligtvis.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • SpaderEss
              • January 2006
              • 102

              #7
              okej
              det så ju riktigt snyggt ut

              men jag kommer nog bara bygga så att det ligger tätt imott bakrutan och sen bygga ut en "klippa" i ena hörnet för plats till pumpen

              och jag kommer nog att bygga i cellplast då jag kan få ta i det väldigt billigt

              men fungerar ett innerfilter på det sättet jag förklarade eller? i såna fall har jag tänkt att bara koppla på en slang till utblåset och sen sticka ut genom bakgrunden och sen något större hål längre ner med något nät över till insuget
              Hälsningar Markus

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Jupp, det kommer att fungera bra. Se till att göra insuget tillräkligt stort bara, minst 50mm i diameter, eller motsvarande.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • SpaderEss
                  • January 2006
                  • 102

                  #9
                  okej
                  tack för hjälpen
                  Hälsningar Markus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...