Två Frågor!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    Två Frågor!!

    Tjenna
    Fick ett 540l av en kompis som baksidan hade spruckit på, Så jag tänkte byta den sidan och dra igång det igen, Så jag undrar om det är billigare att reparera det eller köpa ett nytt. Kan tillägga att han hade karet innan mej, inte bytte glaset utan lagt på en 5mm glasskiva över och silikona som f-n och kört med det ett tag till.(tänker inte jag göra)
    Hur mycket kostar ett glas som är 150*60? äre det 8 eller 10mm glas i zooline karen??

    Här e nästa fråga, Köpte för ett halvår sen ett komplett aquael kar med tillhörande möbel, och nu ser jag att de har tränkt in fukt från karet i skivan på möbeln. Det måste väl gå att reklamera en akvariebänk som inte tål lite väta. Såg också var vattnet hade kommit ifrån, kondensen från karet hade runnit där dessa plast gångjärn sitter och sen runnit på baksidan ner på möbeln.

    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • Kockfrallan
    • March 2005
    • 462

    #2
    Tjena.. Jag fick ett gamalt 90L kar en gång som botten va sönder på och kollade vad den lokal glasmästaren skulle ha för att byta. Kommer inte ihåg riktigt vad det kostade men det vara runt hundra lappen så riktigt billigt.

    Bänken tycker jag definitivt att du ska försöka reklamera..

    Mvh Marcus
    450L
    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

    Kommentar

    • Opus
      • January 2006
      • 1014

      #3
      8mm brukar det vara i 540l kar och hör med nån glasmästare där du bor, behöver inte bli så dyrt.
      Vescere bracis meis!

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        eftersom det är baksidan så köper du om du är smart begagnat glas
        så blir de billigare .. ibland under 50%
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • MantaC0re
          • July 2005
          • 512

          #5
          Ursprungligen postat av mayday
          eftersom det är baksidan så köper du om du är smart begagnat glas
          så blir de billigare .. ibland under 50%
          Ja jag satt och tänkte på det, men har ett par repor på framsidan så om det finns repfritt begagnat så hade det varit toppen. tänkte vara smart och använda det nya glaset till framsida.

          Mvh Mattias
          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Opus
            8mm brukar det vara i 540l kar
            enligt gängse rekommendationr duger 8mm till 375liters standard.
            540 ska ha 10mm vilket dom flesta fabrikanter kör på men finns en som kör tunnare vilket inte är att rekommendera.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Vad jag har läst och frågat mig fram till så kör även Zooline med 8mm sidoglas.
              Har inte gjort nån jätte undersökning, men har frågat folk jag litar på

              Spelar iofs ingen roll. Bättre med 10mm i.a.f.
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • MantaC0re
                • July 2005
                • 512

                #8
                jo det är sant kan gå och sparka ut den söndriga rutan och mäta!
                Ska ringa både glasmästaren och zooaffären så jag får se hur det blir.
                If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                Kommentar

                • [xstream]
                  • March 2006
                  • 520

                  #9
                  Jag har 10mm i mitt 560L.

                  Jag har silikonat om ett 98L en gång och det gick smidigt, läs på ordentligt hur man silikonar och vad man ska tänka på, se till att följa allt till punkt och pricka. Låt sedan akvariet stå åtminstone någon månad med vatten i där det inte gör något om det rinner ut.

                  Vad det gäller att köpa begagnat glas, jag hade inte gjort det. Dels ifall det skulle vara någon kritisk spricka i det och dels hade jag tagit ett sprillans nytt glas och satt det FRAM. Smart idé va?

                  Försök hitta någon liten glasmästare, när vi silikonade om 98L betalade vi 50:- för glaset medan jag fick betala över 100 för ett täckglas hos en större firma.

                  Cheers
                  720L Malawi-biotop

                  Kommentar

                  • MantaC0re
                    • July 2005
                    • 512

                    #10
                    läste på gibbons hemsida att det var 8mm och 10mm i botten. så ska ringa och höra, jag klart jag ska ha det som framsida den e ju splitter nytt!
                    Tror att glasmästaren får sätta i rutan oxå så det blir riktigt gjort. Vill inte har en halvkubik med vatten i lägenheten. Ska ringa glasmästaren nu.
                    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                    Kommentar

                    Arbetssätt...