Syresten...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LonneB
    • February 2006
    • 5

Syresten...

Hej!

Är det någon som vet vad syrestenar har för funktion. I zooaffären säger dom att den inte har någon funktion över huvud taget att den är för synens skull. Men ändå så säger dom att vattenytan måste röra på sig för att fiskarna ska få något som helst syre och föur att dom ska överleva. Men syrestenen och syrepumpen gör ju att vattenytan rör sig. Min pojkvän har syresten och hans vattenyta rör sig extremt mycket och hans fiskar är aldrig uppe vid ytan förutom när dom får mat. Mina fiskar var förra veckan uppe vid ytan och då sa dom på zooaffären att det vare för att vattenytan inte rörde på sig och att dom inte fick något syre. 5 av mina fiskar dog den dagen.
    Jag vill gärna veta hur det egentligen är så jag vet om jag ska köpa syresten mm imorgon, blir förvirrad.

Tacksam för svar!!!
  • Deje-Nicke
    • January 2006
    • 344

Har du inget innerfilter??har du det så sätt det så att vattenstrålen kommer precis under vattenytan(så att vattnet "krusar"sig)Då blis det syrerikt
    220L 375L 450L 720L

Kommentar

• Redbullen
      • April 2005
      • 1129

Jag vet inte hur stort akvarium du har
      Men eftersom du bara har en syresten så antar jag att det är rätt så litet

Jag rekomenderar ett innerfilter till ditt akvarium, då får du bra både syresatt vatten och du får upp skräp och sånt som fastnar i filtret.

Sätter du innerfiltret så att vattnet blåser ut en liten bit under ytan så kommer du att se att rytan kommer röra på mej mycket och du behöver inte vara orolig att du inte får syrerikt vatten

Mvh Peter

Kommentar

• LonneB
        • February 2006
        • 5

Jo jag har en pump ska köpa en större och sätta dit oxå. Men den pumpen jag har nu är en fluval 2+ och den räcker inte till. Och så har jag en till fluval 2+ men den är slut egentligen. Jag har ett 300 liters akvarium. Ska beställa nya pumpen imorgon så jag ska ha i dom båda i akvariet. Men vad kan man tro om syrestenen då. Den gör ju så att ytan rör sig. Är det inte en bra idé att köpa en sån då?

Kommentar

• Redbullen
          • April 2005
          • 1129

Ursprungligen postat av LonneB
          Jo jag har en pump ska köpa en större och sätta dit oxå. Men den pumpen jag har nu är en fluval 2+ och den räcker inte till. Och så har jag en till fluval 2+ men den är slut egentligen. Jag har ett 300 liters akvarium. Ska beställa nya pumpen imorgon så jag ska ha i dom båda i akvariet. Men vad kan man tro om syrestenen då. Den gör ju så att ytan rör sig. Är det inte en bra idé att köpa en sån då?
          En liten syresten gör så obefintlig syretillförsel i ett 300liters ås det är knappt någon mening, tycker jag iallafall

Skaffa en pump till, det har alla fördelar, vattnet kommer säkert bli renare och du kommer få en bra biologisk bakterieflora.

//Peter

Kommentar

• LonneB
            • February 2006
            • 5

Men om man köper en syresten på ca 15 cm gör den inte någon nytta då heller? Min pojkvän har en syresten på 10-12 cm och hans vattenyta rör sig väldigt mycket. Han har den i mitten av sitt akvarium och han har ett 330 lirters akvarium. Tacksam för ett snabbt svar.

Kommentar

• Redbullen
              • April 2005
              • 1129

Men om man köper en syresten på ca 15 cm gör den inte någon nytta då heller? Min pojkvän har en syresten på 10-12 cm och hans vattenyta rör sig väldigt mycket. Han har den i mitten av sitt akvarium och han har ett 330 lirters akvarium. Tacksam för ett snabbt svar.
              Ja en större sten kan syresätta akvariumet, men inte i klass med ett bra innefilter
              Men att få hela vattnet i karet att cirkulea är något bättre med filter också.
              Fluvalen är bra på så sätt att du kan justera flödet på vattnet också om det skulle bli för mycket fart på det, och som jag sa, ett filter till är inte fel, du kan aldrig ha för mycket filtermaterial

Så enligt mej, skippa syrestenen och skaffa filter :P

Mvh Peter

Kommentar

• LonneB
                • February 2006
                • 5

Jag kommer ha en fluval 2+ som jag precis köpt nu för typ 3 veckor sen och den är till 90 liter och så ska jag skicka efter en fluval 4+ som är till 215 liter. Det har jag redan tänkt att göra för den gamla pumpen är seg och den nya fixar inte hela akvariet själv men det gör väl lite för syret om jag köper en syresten och pump då jag köper en syresten på 15 cm????? Mina små koppartetror och mina kilfläcksrasboror börja roa sig vid vattenytan igen och det oroar mig lite. Därför tänkte jag att om jag köper syresten och pump till syrestenen imorgon så kan den kanske hjälpa till lite tills den nya stora pumpen kommer...????

Kommentar

• Redbullen
                  • April 2005
                  • 1129

Jag kommer ha en fluval 2+ som jag precis köpt nu för typ 3 veckor sen och den är till 90 liter och så ska jag skicka efter en fluval 4+ som är till 215 liter. Det har jag redan tänkt att göra för den gamla pumpen är seg och den nya fixar inte hela akvariet själv men det gör väl lite för syret om jag köper en syresten och pump då jag köper en syresten på 15 cm????? Mina små koppartetror och mina kilfläcksrasboror börja roa sig vid vattenytan igen och det oroar mig lite. Därför tänkte jag att om jag köper syresten och pump till syrestenen imorgon så kan den kanske hjälpa till lite tills den nya stora pumpen kommer...????
                  Ja så kan du göra ju, men förlita dej inte på att dom där stenarna är speciellt bra sen i fortsättningen, man vill samtidigt ha lite cirkulation på vattnet.
                  Även om en pump kan kosta någon hundring eller fler så är dom många gånger bättre på alla sätt.

Har dom inga pumpar hemma i zooaffären?

Mvh Peter

Kommentar

• LonneB
                    • February 2006
                    • 5

Hej igen!!
                    Jodå dom har pumpar i zooaffären men dom kostar typ dubbelt så mycket en fluval 4+ kostar 350 på nätet här hemma kostar samma pump 579 så det är skapplig skillnad. Men jag ska kolla imorrn igen även på pumparna här nere. Men jag kan i alla fall köpa en syresten och efter jag köpt pumpen så blir det ju lite syre plus att det är fint ju. Men det jag är ute efter nu är minsta lilla syre jag kan få vill jag ha tills stora pumpen kommer!!! Syrestenen ger ju lite cirkulation på vattnet oxå ju. Tack för hjälpen!!!!

Kommentar

Arbetssätt...