Filter trubbel (Anaerob bakterie odling)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

Filter trubbel (Anaerob bakterie odling)

Ujuj,
    upptäckte ett par yngel i mitt ytterfilter i förgår och har inte haft tid att rädda dem. Igår noterade jag att det kom STORA bubblor med långa mellanrum från mitt strilrör utan att ytterfiltret "rapade". Funderade inte mer på detta.
    Idag när jag öppnar filtret stinker det någe helt vidrigt. Ruttna ägg, svavelväten, samt värsta tänkbara avloppsstanken. Hela lägenheten är förpestad. Av någon anledning har filtret tappat häverten, hur nu det har gått till?!?! Impellern har inte låtit konstigt den har bara inte rapat. Resultet är flera, tror jag, dagars anaerob bakterieodling och sumpgas injektion till akvariet. Jag tror inte att färsk CO2 har tagit sig ner i filtret från intaget dock men det har verkligen utvecklats en elak anaerob kultur.

Är det nånn ide att försöka bevara bakteriekulturen på filtermassan? Eller är alla aeroba bakterier redan stendöda? Vill inte behöva cycla om akvariet men den enda "färdiga" filtermassa jag har är i två små billifilter i mina IKEA backs yngelkar.

Hjälp!
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

Filtret är dött redan om du hittar döda fiskar i det + att det luktar skunk och värre än så.
    Det är bara att börja om tyvärr.
    Finns ju massor preparat som man kan skynda på bakterietillväxten i filtret med i handeln numera.
    Lycka till

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• morphriz
      • October 2005
      • 875

Tja, nu har jag gjort vad jag kan.

Det var redan både ammonium och lite nitrit i vattnet. Jag tog hälften av filtermassan från billifiltren och fiskade upp några dl bottengegg från akvariet. Av den mixen lade jag hälften före biodelen i ytterfiltret och delade upp andra hälften på ett innerfilter och ett hemmabyggefilter av powerhead + PET med filtervadd. Hade jag inte monterat ner mitt Mini-FBF så hade det nog inte varit nånn fara. Känns som att jag vill ha ett ordentligt mobilt FBF med inkörd sand i hela tiden när sånt här händer.

Kanske skulle peta in lite ozon i vatten ifall det finns en massa anaeroba restprodukter kvar? Eller räcker det med luft?
      --
      - Shakespeare.

Kommentar

• morphriz
        • October 2005
        • 875

Nu har det börjat hända skumma saker iaf. Sakta men säkert efter att jag installerade de nya filtren blir vattnet dimmigt. Mot lysrören ser det ut som 50/50 vatten mjölk typ. Vad kan detta vara??
        --
        - Shakespeare.

Kommentar

• vance
          • December 2004
          • 872

Ozon??Varför skulle du köra ner det och var får du det ifrån?
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• morphriz
            • October 2005
            • 875

Ozon, från en ozongenerator. De används för att öka effektiviteten hos skimmers i saltvattensakvarier. Ozon oxiderar organiska ämnen. I detta fall vill jag oxidera eventuella svavelväten osv. En del de ämnen som bildas kanske kräver lite arbete att få bort. Vattenbyten gör koncentrationen mindre men jag satsar på att ta bort det jag kan med.
            --
            - Shakespeare.

Kommentar

• vance
              • December 2004
              • 872

Hmm, man lär sig verkligen nåt nytt varje dag!
              Lycka till också
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

Ursprungligen postat av morphriz
                Vad kan detta vara??
                låter som början på infusorie odling.
                skulle det va det så kan du mörklägga akvariet 3 dagar så försvinner de.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• morphriz
                  • October 2005
                  • 875

Skumt att det händer när vattnet är giftigt på alla de vis. Infusorier är ganska stora väl(för att vara smådjur)? Det enda mikroskop jag har f.n. är ungarnas. Går de att se dem i ett sådant tro?
                  --
                  - Shakespeare.

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

kan ju alltid prova ungarnas mikroskåp
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar