Tänkte höra om det är ngn som vet om mindre innerfilter förbrukar mycket el? Och hur det är med singellysramper. Jag har ett odlingsrum med 12 st kar där de största är 75 cm långa och jag har bara lysrörsramper med ett rör. I de flesta karen har jag mindre innefilter som fluval 1 samt aquaels mindre cirkulationspumpar, och jag undrar om detta upplägg drar mycket el och hur mycket det kan kosta på ett ungefär. Lyset är på 12 timmar per dygn.
Elförbrukning
Kollaps
X
-
Elförbrukning
13 st kar + yngelburkar
Ancistrus dolichopterus
Apistogramma Agassizii VF
Apistogramma Baenschi
Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Hongsloi
Apistogramma Trifasciata
Apistogramma Viejita
Carnegiella strigata
Dicrossus Filamentosus VF
Mikrogeophagus Ramirezi
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
ovj78@hotmail.comTaggar: Ingen -
det brukar stå angivet antingen på pumpen eller i manualen hur många w den är på. en vanlig lysramp med glimtändare drar ungefär dubbelt så mkt som lysrören är på, dvs 1st 30w lysrör drar ungefär 60w, detta pga att magnetdrosslan drar en massa ström också. genom att använda lysrörsramper/hållare med HF-don så kan man spara en del på att det förbrukas mindre ström.
beroende på hur mkt du betalar per kwh så kan priset variera lite, 30w lysrör innebär ca 60 w förbrukning, med ett kwh pris på ca 1 krona(genomsnittliga lägenhetselen) så blir det runt 210 kronor per år, tror jag.Kommentar
-
Ursprungligen postat av plorozenen vanlig lysramp med glimtändare drar ungefär dubbelt så mkt som lysrören är på, dvs 1st 30w lysrör drar ungefär 60w, detta pga att magnetdrosslan drar en massa ström också.
vissa drar så lite som 10w utöver röret självt.Kommentar
-
Ursprungligen postat av apisto_vfHej, skrev ett långt inlägg nyss, men hann bli utloggad innan jag hann posta, får se om jag orkar skriva om det senare.
Iallafall jag räknade fram ca 10 kWh per dag dvs 10 kr dag
10 Kw / 24 ger 416 watt/h
Ett filter + circulationspumpar = ca 100 watt
Lysrör 4*58 = 232 watt Och som plorozen så har man förluster.
Så det är nog inga problem att komma upp i en tia om dagen, dvs 3650 om åretDet finns 10 sorters människor;
de som kan det binära talsystemet och de som inte kan.
//Ante
Kommentar
-
Tycker de siffrorna låter höga.
Mitt första akvarium på 68L hade ett innerfilter som drog 35W max.
Det bästa är som någon skrev att köpa en elmätare, jag betalade 199 för min på clas ohlsson och den visar exakt hur mycket ström som går igenom den.
Alternativt kollar på du alla lysrör, pumpar och doppvärmare. Räknar ihop totalt antal Watt på alla dessa (du behöver inte räkna lysrören dubbelt eftersom du bara har dem på halva tiden). Då får du fram totalsumman vad systemen kan dra om de går på högvarv. Detta är antagligen en siffra som skiljer sig markant från den faktiska förbrukningen med tanke på att du har 12 kar.
För att beräkna totalkostnaden per år tar du Wattantalet som du fick ut ur någon av ovanstående metoder, multiplicerar med 24 och sedan 365 eftersom Watt anges i förbrukning per timma (Wh eller Watt Hour även om betäckningen rent allmänt bara är W i specifikationen), även batterier har dessa specifikationer men på exempelvis en laptop så är det specat till 4000 mAh, 4000 milliamperetimmar eller 4 amperetimmar som enkelt går räkna om till wattimmar om man vill.
Anyway. Efter att ha multiplicerat med 24 och sedan 365 så har du hur många Watttimmar systemet drar per år. Elpriser brukar vara specad i kilowattimmar och alltså delar du bara totalsumman med 1000 för att få kilowattimmar som du sedan kan multiplicera med ditt elpris. Hos mig är priset förnärvarande strax över en krona om man räknar med elcertifikatsavgifter etc.
Men, som sagt, köp en elmätare. Du kommer antagligen bli deprimerad om du börjar räkna på maxförbrukningen för doppvärmarna går antagligen inte ens på halvfart och pumpen är säkerligen specad ett par procent högre än vad den faktiskt drar och ljusrampen kan som sagt diffa ganska hårt i hur mycket den drar utöver lysrören.
CheersSenast redigerad av [xstream]; 16 March 2006, 11:09.720L Malawi-biotopKommentar
-
Ursprungligen postat av [xstream]Mitt första akvarium på 68L hade ett innerfilter som drog 35W max.
normala innerfilter ligger oftast på 5-10w för mindre akvarier.Kommentar
-
de skulle inte va 3.5w ?Kommentar
Kommentar