PH-probe färskvara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex Libris
    • April 2004
    • 25

    PH-probe färskvara?

    Jag läste någonstans att probens hållbarhetstid (12-18 mån) börjar ticka ned så fort den laddats med reagenslösning/gel. Finns det risk att den probe man köper legat och åldrats några månader på handlarens hylla? Min probe från Dupla blev omöjlig att kalibrera efter ca 12 mån.

    Hur lång tid har era probar funkat? Gör ni något speciellt underhåll? Har ni påfyllningsbara eller engångs? Tacksam för all info.
  • Ex Libris
    • April 2004
    • 25

    #2
    Hallå!
    Ni är ju flera som kör CO-styrning via Ph-elektrode.
    Är ni alla inne på er första?

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jupp, min första ...
      labbprobe
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Jax
        • May 2005
        • 2

        #4
        Japp, en pH elektrod är färskvara. En elektrod brukar hålla ca 1 år beroende på fabrikat.
        Det som händer när en elektrod åldras är att den gelé som den är fylld med diffunderar ur elektroden genom fina membran längst ned. Detta är en naturlig händelse tyvärr.
        Elektroden är fylld med Kaliumklorid(3M). Det kan man kan göra för att öka livslängden något är att ha elektroden i kaliumklorid när den ej andvänds.
        Hur märker man då att en elektrod börjar bli gammal?...Jo, precis som du skriver, det märks på att den blir svårare och svårare att kalibrera och tillslut är det nästan omöjligt att få ett korrekt värde.

        Jag hoppas detta besvarar dina frågor!!

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Så länge den förvaras i kaliumklorid med rätt koncentration så lär där inte ske någon större åldring (den finns men är troligen ganska liten), det är först när man börjar använda den som den börjar degraderas.

          Jag har också sett siffror på 12-18 månader, men själv har jag inte tagit kål på någon trots användande nära 2år, ingen direkt märkbar reaktionsförsämmring.
          Jag tror att det handlar ganska mycket om att ta hand om den på ett bra sätt.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Sen finns det ju påfyllbara "evighetsprobar"...

            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Ex Libris
              • April 2004
              • 25

              #7
              Jag har också läst att det finns påfyllningsbara, men aldrig sett någon i akvariehandeln. Om påfyllningsbara håller "för evigt" är det ju en sån man skall ha för att slippa kostnaden på ca 1000/år för bytet.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Många *labprober* som av den sorten som Magic har är påfyllningsbar och i labmiljö e hållbarheten ca1-2år men då skall det sägas med att de används i olika miljöer.. Som hemma probe 3-5år om sköter sina byte och rengör den på bästa sätt... Sedan är vårt vatten i våra kar inte så aggresiva. som sura syror och basiska lösningar
                Som värst kan det väl slå en 0.01-0.10 på en sådan probe medans vanliga prober slår på 0.1-0.9 om det vill sig illa..
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                Arbetssätt...