Marina Aqua Minder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter120
    • December 2005
    • 70

Marina Aqua Minder

Köpte nyss en marina aqua minder från guldfisken (http://www.guldfisken.se/beta/catalo...oducts_id=4578). Någon som har erfarenhet av denna? Grejen är den att jag är osäker på om den visar rätt eller inte. Aqua mindern visar nämligen 28 grader medan min gamla glastermometer visar 26 grader, lite svårt att veta vilken som visar rätt alltså.

/Peter
  • jower
    • December 2002
    • 472

min paja efter 3 dar...
    /Johan

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

har 2 glastermometrar som visar värden åt alla j***a håll å kanter :/ och när ja stog å titta på dom i butiken blev de 10ggr värre.

vill du va säker köp en billig inne/ute termomter.
      kostar 40kr på biltema till exempel och släng i utesensorn.

stektermometer läste ja en som använde och va bra då den gck att ställa in så den larma om doppvärmaren skenade.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

jag har 3 olika terometrar, alla visar olika.. har en digital och en slisterlapp och en sån sticka. så ja vet inte hur eller vad man ska köpa för o få en som visar rätt.
        måste väl finnas nån termometer som visar rätt
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

det första man ska kolla på är, vad är felvärdet på termometern ?
          har en inne/ute termometer som ligger på plusminus 1 grad så kör jag 2st såna kan dom i praktiken visa upp till 2grader olika men båda visar ändå rätt för dom ligger inom felmarginalen.

klisterlappen kan du totalt ignorera, totalt värdelösa om du frågar mej.
          glastermomter är högst tveksamma, stått å hållt 10st JBL och diffade över 6 grader mellan högsta och lägsta.
          digitaltermometer kan visa grymt fel också men en vettig tillverkare testar dom innan dom skickas ut, å andra sidan kostar en inne/ute termometer inte så fasligt mycke om man vill dubbelkolla.

Kommentar

• andreassofus
            • November 2005
            • 5643

man digitala visar 4grader högre än stickan. och visar även 4 grader fel om ja kollar på termometern utanför fönstret. så ja kan ju bara dra bort 4 grader om ja använder den digitala
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

Kommentar

• peter120
              • December 2005
              • 70

Hmm... Låter som att det inte bara jag som har problem med det här. Min doppvärmare är inställd på 27 grader, så det kanske är 27 grader då eftersom den ena visar 26 och den andra 28. Doppen kanske man iof inte ska lita alltför mycket på, även om det är en jäger.

Det vore otroligt bra om nån skulle göra ett test mellan en massa termometrar så att man kunde se vilken som är bäst, problemet är då bara att hitta en referens.

Kommentar

• peter120
                • December 2005
                • 70

Såg förresten den här: http://www.mamut.com/termometer/prodlist.htm, Tempset grön. Den kanske kan vara något. Fick tanken att det vore ballt med en IR termometer, men dom är ju rätt så dyra och kanske inte funkar på vatten med tanke på emissivitet och att den bara mäter yttemperatur. Men det skulle kännas lite hitec med en sån!

Kommentar

• hfh75
                  • April 2005
                  • 595

Ursprungligen postat av Raven
                  stektermometer läste ja en som använde och va bra då den gck att ställa in så den larma om doppvärmaren skenade.
                  Ja, använder en sådan i en av mina kar... Började som ett test men den är kvar... doppvärmaren har inte skenat än men termometern larmar vid 30 grader.. Har dock lagt lite silikon över själva stickan... kan tänkas att det kan diffa nån grad pga det...

/Fredrik
                  /Fredrik

-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

Ursprungligen postat av hfh75
                    kan tänkas att det kan diffa nån grad pga det...
                    svårt att tro det då temperatur alltid vill utjämna sej mot omgivande temperatur och silikon isolerar inte så bra och sensorn producerar ingen värme.
                    däremot kan jag tänka mej att det blir ett visst tidsförskjutning mellan temperaturförändring och rapportering av den.

Kommentar

• hfh75
                      • April 2005
                      • 595

Ursprungligen postat av Raven
                      svårt att tro det då temperatur alltid vill utjämna sej mot omgivande temperatur och silikon isolerar inte så bra och sensorn producerar ingen värme.
                      däremot kan jag tänka mej att det blir ett visst tidsförskjutning mellan temperaturförändring och rapportering av den.
                      Det kan nog vara så... litar ändå mer på den än de andra termometrarna jag har...

/Fredrik
                      /Fredrik

-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

Kommentar

Arbetssätt...