AKUT, usel pump dånar i hela huset!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

AKUT, usel pump dånar i hela huset!!!

Hej!
    Min RenaAir 50 kopplad till syresten dånar som sjutton! Har prövat allt, att hänga upp den i gummiband och att köra utan syresten (har backventil) men då låter den bara ännu mer! Det värsta är att pumpskrället står i mitt sovrum och därför blir det svårt att sova där. Kan man stänga av eländet under natten i ett 17 liters med amano och några små yngel? Måste komma iväg till Simbi snart och byta pumpen mot en AquaEl som låter mindre. Det värsta är ju att det står "Extremely quiet" på kartongen!
    Tacksam för svar
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Ha ha... Ja, den där "extremely quiet" gick jag med på! Höll på att bli galen tills nån tipsade mig om att vira in den i en handduk och se till att det kom luft i... Alltså ställde vi den på en handduk och lät den delen som tar in luft vara fri från handduk. Så fick den stå tills vi tyckte vi behövde en ny. Kan det vara ett tips?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• CalleAkvarist
      • November 2005
      • 1059

Har faktiskt prövat det, men tack ändå! Nej, då började den att surra ännu mer !

Kommentar

• smurfmats
        • February 2003
        • 3538

du bör inte stänga av filtret under natten...
        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Lenmar
          • February 2004
          • 6154

Ursprungligen postat av smurfmats
          du bör inte stänga av filtret under natten...
          Instämmer!!!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

Försökt med öronproppar??? Till dig alltså, inte pumpen!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

varför inte köpa slang och ställa pumpen i en garderob eller annat rum ?

är ju skitsamma om de är 1meter eller 10meter slang emellan typ.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• fredcoca
                • December 2004
                • 132

jag gjorde så här istället. Satte pumpen på en tegelsten, sen satte jag ett buntband runt pump och tegesten. Satte den sen på en handduk! Funkade klockrent!
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

Kommentar

• CalleAkvarist
                  • November 2005
                  • 1059

Tyst, men inte "Extremely Quiet"....

Okej, tack för alla tips! Öronproppar gick inte, så jag blev galen och ville helst slå sönder eländet! Så här gjorde jag: Jag satte syrestenen mitt i karet, fastklämd mot en rot. Då slutade den en stund. Sedan började den igen. Det var för att den biten av slangen som är innan backventilen kom emot ett skåp och akvariebordet. Då såg jag till att lägga slangen fri från skåpet och bordet. Andra biten av slangen vibrerar visst inte lika mycket ! Sen blev den mycket tystare. Man hör fortfarande ett svagt "surrrr..." men det låter inte igenom alla väggarna!

Kommentar

• CalleAkvarist
                    • November 2005
                    • 1059

Ett annat tips till er som råkat ut för samma sak är att kontrollera att slangen på akvariets insida inte gått emot glaset. Eftersom den vibrerar så mycket så brummar den om den går emot något. Slangen måsta vara fri, tydligen!

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Ska man ha ett filter som drivs av en luftpump kan jag rekomender en pump av kolv-modell istället för dom vanliga membran-varianterna. Nakdelen är att det kan läcka olja om dom pajjar. Vet faktiskt inte heller om dom går att få tag i längre, dyrare lär dom vara isf.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Kan tipsa om att min Rena 100 luftpump är helt ljudlös. Jag hör den inte om jag är mer än en meter ifrån den.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...