Ändra om i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Ändra om i akvariet

    Skall inte göra de nu, men ska snart flytta så tänkte att man kan ändra om då, men om de är så att man nån gång vill ändra om i akvariet utan att man flyttar.
    Tex bara så där vill ha en ny look i akvariet.
    Vad ska man tänka på, tex om man köper ett par nya stenar/rötter.
    Om man tex köpt nya fiskar strax innan skall man då vänta ett lite längre tag, om fiskarna vart sjuka men är friska nu skall man då vänta ett tag till.

    Ja sånna grejjer någon som liksom kan komma med saker man ska tänka på.
    Självklart kolla alla värden och sånt innan man stoppar i fiskarna igen.

    Hur går man till väga om man typ vill ändra i akvariet, som nu ja tänker att ja skulle vilja ändra botten gruset och lägga lite mer grus uppåt så de sluttar
    mer än vad de gör, lägga in lite mer rötter och ta bort lite stenar och statyer.
    Ska man ta ut alla fiskarna och allt vatten eller ska man låta dom vara kvar, blir väl ganska bökigt om de är kvar, kan ja tänka mig. och de kan ju skadas, klämmas nån stans eller så.
    Ska man ta ut allt vatten och spara en hel del, tex att man gör om akvariet då man igentigen ska göra vatten byte, och typ tar bort en tredje del och låter resten vara kvar och lägga i de till fiskarna sen.
    Eller kan man vänta med att göra vatten byte tex om ja igentligen ska göra vatten
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    om jag vill möblera i karet så stoppar jag ner händerna o flyttar som jag vill ha det... inte så krångligt..

    om man ska flytta är det ju en annan femma, då måste man ju tömma karet...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Vet inte vad som hände men i alla fall börjar om här-

      Tex om ja skal göra vatten byte lördag vecka 1
      att ja inte gör något vatten byte då utan istället väntar till vecka 2 och gör ett vatten byte på hälften.

      För om ja ska göra de kommer ja nog ha lite problem med att förvara vattnet nämilgen.

      Samma när ja kommer att flytta jag kan kanske spara ca 50L kanske, av 240.
      Ska ju flytta 20Mil. Så de blir ju en lång väh att transportera vattnet.

      Kommentar

      • ribby_girl
        • February 2005
        • 378

        #4
        Japp.....

        Ursprungligen postat av smurfmats
        om jag vill möblera i karet så stoppar jag ner händerna o flyttar som jag vill ha det... inte så krångligt..

        om man ska flytta är det ju en annan femma, då måste man ju tömma karet...
        men tex om man vill flytta gruset och allt sånt, kan man göra de liksom, ta ut alla stenar och sånt och sen flytta gruset fast fiskarna är kvar.

        Kommentar

        • gojan
          • January 2006
          • 22

          #5
          Kolla i en akvariebok o se om du hittar nått fint o försök kopiera lite av de
          FiLlE

          Kommentar

          • ribby_girl
            • February 2005
            • 378

            #6
            Japp ja har kollat på lite medlemar här på Zonen och hittat lite tips och ideer om hur ja vill ha det.
            Vill ha mycket låga växter och högt sluttande grus, men ska kolla upp lite också hur mina fiskar kommer att trivas i det.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av ribby_girl
              men tex om man vill flytta gruset och allt sånt, kan man göra de liksom, ta ut alla stenar och sånt och sen flytta gruset fast fiskarna är kvar.
              jag tror att fiskarna blir mer stressade av att bli uppfångade o sen nersatta i en hink o sen tillbaka till karet igen...

              du kan ju ta en del av karet först så fiskarna kan gömma sig i den andra delen o sen när den delen är klar så gör du likadant med andra halvan
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • ribby_girl
                • February 2005
                • 378

                #8
                Smart, hehe de får ja ta och göra,
                Hoppas ni inte tycker ja e allt för dum, men läsa böcker är inte min starka sida, har försökt läsa en del här på datorn. men lkättare då man får förklarat från personer så nu undrar jag:

                När kan man göra ett sådant här omöblering, liksom tex om fiskarna vart sjuka ska man vänta ett tag (typ en vecka, eller två eller månad), om man köpt nya fiskar ska man vänta då också och hur länge.
                om man ska köpa nya fiskar ska man vänta typ ett tag efter att man gjort om typ två tre veckor eller mer.

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  om fiskarna varit sjuka kan du ju vänta ett tag så de hinner bli friska o hämta andan

                  har du nyss köpt fiskar tycker jag du inte ska stressa de mer än den stress de innebär för dem att byta kar... så du kan ju göra om i karet innan du köper nya fiskar eller vänta en vecka eller två om du redan köpt dem...
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • ribby_girl
                    • February 2005
                    • 378

                    #10
                    Ok, som sagt inget ja planerar nu, men bara så man vet lite, och planerar för.
                    hehe kommer ju inte flytta förrän till hösten så funderar på om ja kanske ska göra en möblering snart.
                    De har ju vart sjuka nu, pricksjukan, gjorde sista behandlingen i fredags och de verkade som de hjälpte, så ska vänta ett tag med att göra något alls i akvariet, förutom att byta vatten och så som vanliht då.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...