Tips om innerfilter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inez
    • January 2006
    • 98

    Tips om innerfilter..

    Kära vänner, nu behöver jag er hjälp igen. Jag känner att jag måste skaffa mig ett nytt innerfilter, det jag har räcker inte till.
    Kitt akvarium är på 240-260 Liter, och jag vill ha ett innerfilter. Vad ska jag köpa för något..? snälla ni hjälp mig..

    Damkronorna spelade hockey.....

    mvh Nina
    sol hav och kaffe....
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Om Sveriges damer spelat mot herrarna idag hade damerna vunnit...

    Rörande innerfilter så är det svårt med ETT innerfilter som skall klara av ett så stort kar. Ett tips kan vara en modifierad Fluval 4+ som man kompletterar med mer filtermatta. Ett annat tips är att köra med två filter. Filtervolymen i ett innerfilter är ofta för liten för att det skall bli riktigt bra vatten.

    Kommentar

    • Inez
      • January 2006
      • 98

      #3
      Ursprungligen postat av swetrot
      Om Sveriges damer spelat mot herrarna idag hade damerna vunnit...

      Rörande innerfilter så är det svårt med ETT innerfilter som skall klara av ett så stort kar. Ett tips kan vara en modifierad Fluval 4+ som man kompletterar med mer filtermatta. Ett annat tips är att köra med två filter. Filtervolymen i ett innerfilter är ofta för liten för att det skall bli riktigt bra vatten.
      Hjälp...det där blev för krångligt för mig....det måste väl finnas något som klarar av mitt kar?
      sol hav och kaffe....

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Ett vanligt Fluval 4+ är enligt tillverkaren dimensionerat för upp till 215 liter. Har du inte mycket fisk i ditt kar som du därtill måste mata ofta så fungerar det nog för dig, men förmodligen får du då inte noll vid nitrittesten utan det finns lite kvar.

        Den aktiva filtervolymen, den där de nyttiga bakterierna sitter, är jämförelsevis små i innerfilter. Någonstans runt 200L går det en "de-facto-gräns" för när innerfilter inte längre passar att göra sitt arbete, därför att de skulle bli groteskt stora i akvariet. Då får man börja titta på ytterfilter.

        Vad har du för filter idag? Vad har du för levande väsen i ditt kar? Vad är det som inte räcker till?

        Kommentar

        • Inez
          • January 2006
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av swetrot
          Ett vanligt Fluval 4+ är enligt tillverkaren dimensionerat för upp till 215 liter. Har du inte mycket fisk i ditt kar som du därtill måste mata ofta så fungerar det nog för dig, men förmodligen får du då inte noll vid nitrittesten utan det finns lite kvar.

          Den aktiva filtervolymen, den där de nyttiga bakterierna sitter, är jämförelsevis små i innerfilter. Någonstans runt 200L går det en "de-facto-gräns" för när innerfilter inte längre passar att göra sitt arbete, därför att de skulle bli groteskt stora i akvariet. Då får man börja titta på ytterfilter.

          Vad har du för filter idag? Vad har du för levande väsen i ditt kar? Vad är det som inte räcker till?
          Hej igen...
          det filtret jag har nu heter vitakraft 570.....jag har en del fiska i mitt kar....lite ceklider, 4 ancistrusar...gurami mm....jag byter 50% av vattnet en gång i veckan....filtret är då smock tjockt med "skit"....hur ska jag göra tycker du
          Nina
          sol hav och kaffe....

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            eheim 2252 lär väl räcka.. för avarium 200-700L! kostar mellan 900-1200 beroende var du köper...

            Kommentar

            • Inez
              • January 2006
              • 98

              #7
              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
              eheim 2252 lär väl räcka.. för avarium 200-700L! kostar mellan 900-1200 beroende var du köper...
              Jag tackar dig för det svaret....

              ska kolla vad det kostar..
              sol hav och kaffe....

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Jag skulle börja med att mata lite mindre, och om du har mycket växter ansa ur dem så att det inte ligger vissna blad och multnar ned i akvariet. Oavsett filtrets storlek så kommer för mycket partiklar att sätta igen det.

                När du byter vatten är det viktigt att du suger upp lösa partiklar från botten, annars hamnar de i filtret.

                Jag har ett Fluval 4+ i ett 200L och det sätter igen ungefär varannan månad. Ditt filter borde klara av något liknande. Enligt specen skall ett Vitakraft 570 klara av akvarier upp till 570L, men det har jag mycket bestämda åsikter om att så inte är fallet. På samma sätt räcker ett Eheim 2252 knappast till ett 700L heller, men för akvarier i din storlek så borde de fungera hjälpligt om du ger dem rätt förutsättningar till det.

                Kommentar

                • Inez
                  • January 2006
                  • 98

                  #9
                  Ursprungligen postat av swetrot
                  Jag skulle börja med att mata lite mindre, och om du har mycket växter ansa ur dem så att det inte ligger vissna blad och multnar ned i akvariet. Oavsett filtrets storlek så kommer för mycket partiklar att sätta igen det.

                  När du byter vatten är det viktigt att du suger upp lösa partiklar från botten, annars hamnar de i filtret.

                  Jag har ett Fluval 4+ i ett 200L och det sätter igen ungefär varannan månad. Ditt filter borde klara av något liknande. Enligt specen skall ett Vitakraft 570 klara av akvarier upp till 570L, men det har jag mycket bestämda åsikter om att så inte är fallet. På samma sätt räcker ett Eheim 2252 knappast till ett 700L heller, men för akvarier i din storlek så borde de fungera hjälpligt om du ger dem rätt förutsättningar till det.
                  Fast på förpackningen står det att vitakraft 570 klarar 100-200 L
                  Antagligen får mina fiskar för mycke mat.. Men dom är ju så hungriga..!! jätte svårt att veta hur mycke man ska mata dom..
                  sol hav och kaffe....

                  Kommentar

                  • Kockfrallan
                    • March 2005
                    • 462

                    #10
                    Jag hade lagt ut lite mer pengar på ett ytterfilter som man inte behöver rengöra så ofta och blir bättre filtrering och så slipper man ha ett fult filter innuti karet.
                    '
                    Mvh Marcus
                    450L
                    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                    Kommentar

                    • Lucas_no1

                      #11
                      Jag håller med ovanstående inlägg!

                      Varför inte köpa ett ytterfilter i stället?
                      Det behöver inte alls bli så mycket dyrare och tänk vilken skillnad att göra rent filtret en gång om året i stället för varje vecka! :-)
                      Kan tänka mig om man nu pratar ekonomi att ett ytterfilter som skulle motsvara dimensionen på ett innerfilter till samma vattenvolym också drar betydligt mindre el.
                      Tror 2252 innerfilter drar 28w medans ett fluval 304 drar 15w.

                      Pris på välkänd akvarie butik på nätet.

                      Eheim 2252 innerfilter 850kr
                      Fluval 304 ytterfilter 900kr

                      Jag vet ju vilket alternativ jag skulle välja! :-)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...