CO2 anlegg, hva rekomanderas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    CO2 anlegg, hva rekomanderas?

    Heisann folkens!

    Da går min 450 liter tank mot sin andre uke, og fisk og planter er godt på plass. Stort sett så der det bra ut, bare en plante som har kastet inn håndkleet så lang ihvertfall.

    Jeg har idag to stk Sochting Carbonatorer i akvariumet for tilførsel av CO2. Dette er noen plastbokser med to stoffer i, der det enne dryper ned i det andre og skaper CO2. Usikker på hvor effektivt dette er, men ting ser da ihvertfall greit ut så lang. Men så er det det at de to tar litt plass i akvariumet, og designet gjør at de må stå på akvariumsbunnen. Videre må de påfylles hver måned cirka, så jeg må mulighet for å hente dem inn og ut av tanken. Det krasjer liksom litt med minne planer som er et vegg-til-vegg teppe av grønne frodige planter.

    jeg har lurt litt på om det kunne vært en fordel å invistert i et skikkelig CO2 anlegg, med flaske og magnetventil og hele pakken? Fordelen som jeg ser med dette er vel at du klarer deg med en reaktor som du setter på glasset, pluss at du kan skru av CO2 tilførselen om natten. Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Økonomien betyr jo litt, men den kommer selvsagt som nummer to etter ønsket plantevekst og et flott akvarium.

    Hva anbefaller folk er, noen som har kjennskap til det systemet som jeg bruker og kan si noe positivt om det? Og er det nok med en reaktor eller hva det heter i min tank dersom jeg bruker et CO2 trykkluft anlegg, eller kansje jeg skal legge CO2 en slik at den går rett inn i pumpa først? Er usikker på hva som er smartest her, men jo mindre ting som må inni selve tanken jo bedre er det!

    Noen som kan hjelpe meg litt her?

    Mvh,
    Bjørn Olav

    Mvh,
    Bjørn Olav
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    "jeg har lurt litt på om det kunne vært en fordel å invistert i et skikkelig CO2 anlegg, med flaske og magnetventil og hele pakken? Fordelen som jeg ser med dette er vel at du klarer deg med en reaktor som du setter på glasset, pluss at du kan skru av CO2 tilførselen om natten"
    Om du har en magnetventil så kan du ju koppla den till en timer som stänger av CO2 tillförseln under natten. Ännu bättre är förstås att ha den kopplad till ett pH-set som då tillsammans med magnetventilen öppnar och stänger tillförseln i akvariet när pH-värdet går utanför det intervall man vill ha.

    "jeg har lurt litt på om det kunne vært en fordel å invistert i et skikkelig CO2 anlegg, med flaske og magnetventil og hele pakken?"
    Visst är det en fördel men man måste självklart väga fördelen mot priset. Det beror säkert till stor del hur växtintresserad man är för att använda en CO2 anläggning innebär ju att växterna växer snabbare och man får mycket mer jobb med skötseln, men det kan det ju vara värt.

    "Hva anbefaller folk er, noen som har kjennskap til det systemet som jeg bruker og kan si noe positivt om det?"
    Söchtings carbonatorer är relativt nya och mycket ovanliga i handeln så det finns nog inte så mycket erfarenhet om dom, men det behöver ju inte innebära att de är dåliga.

    "Og er det nok med en reaktor eller hva det heter i min tank dersom jeg bruker et CO2 trykkluft anlegg, eller kansje jeg skal legge CO2 en slik at den går rett inn i pumpa først? Er usikker på hva som er smartest her, men jo mindre ting som må inni selve tanken jo bedre er det!"
    Nej CO2 skall ju gå in i reaktorn och sedan behövs det väl för de flesta system en pump som pumpar vatten genom reaktorn och driver ut CO2 i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    KJell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ang. reaktor kontra pump:
      http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5063

      (du har frågat förrutom men verkar inte läsa dina svar?)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        "(du har frågat förrutom men verkar inte läsa dina svar?)"
        Faktiskt ställde Björn OLav denna fråga innan han frågade i den länken du hänvisade till. Det var jag som missade detta - jag håller just nu på att gå igenom de frågor som kommit in den senaste veckan och inte fått något svar alls för att se om jag kan få ihop något.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Aha! Det förklarar alltihop. =)

          Söchtig carbonator verkar cool, och inte helt omöjlig att göra själv:
          http://www.marine-monsters.com/front/products/carbonator.html
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...