Termometern och doppvärmaren visar olika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Termometern och doppvärmaren visar olika

    Jag har för tillfället ingen aning om hur varmt det är i mitt akvarium, för jag vet inte om jag ska förlita mig på termometern eller doppvärmaren. När värmaren är inställd på 24 grader står termometern på 27, och då är dessutom värmaren avsedd för ett aningen mindre kar än mitt. Vilken ska jag lita på och varför är det såhär

    / Maria
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    En doppvärmare kan ju i alla fall inte sänka temperaturen.
    Så om du har en lysrörsramp med varm drossel till exempel kan den höja temperaturen i akvariet.
    Sedan kanske inte doppvärmartermoststen alltid är perfekt kalibrerad.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      En doppvärmare kan ju i alla fall inte sänka temperaturen.
      Så om du har en lysrörsramp med varm drossel till exempel kan den höja temperaturen i akvariet.
      Sedan kanske inte doppvärmartermoststen alltid är perfekt kalibrerad.
      Betyder det att du skulle lita på att termometern visar rätt och gå efter den hädanefter, om du var i min sits?

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Betyder det att du skulle lita på att termometern visar rätt och gå efter den hädanefter, om du var i min sits?
        Termometrar kan också visa fel... Har du inte någon till termometer du kan testa med och se vad den visar???
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Termometrar kan också visa fel... Har du inte någon till termometer du kan testa med och se vad den visar???
          Det skulle vara kylskåpstermometern i så fall..... men den är ju inte avsedd för temperaturmätning i vatten . Ska jag prova med den ändå? Har ingen annan.

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Jag skulle tippa på att termostaten är felkalibrerad, det har mina varit. Så i ditt ställe skulle jag nog sänka lite på den...

            Det är bra att ha en lös extratermometer att testa med, tycker jag i alla fall.
            Även om ingen av dem är exakt tillförlitlig så får man i alla fall en "second opinion"!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag skulle tippa på att termostaten är felkalibrerad, det har mina varit. Så i ditt ställe skulle jag nog sänka lite på den...

              Det är bra att ha en lös extratermometer att testa med, tycker jag i alla fall.
              Även om ingen av dem är exakt tillförlitlig så får man i alla fall en "second opinion"!
              Ja, jag ska skaffa en extra, de är ju inte så dyra. Men antagligen är det väl doppvärmaren som är felinställd då så jag får försöka ställa om den. Har höjt temperaturen nu till 28 grader (enligt termometern), därför att mina platys ser lite mysko ut och kliar sig litegrann. Men annars kanske jag ska försöka hålla 26 grader för scalarer, platy, ancistrus och siames (soppa för tillfället, jag vet). Har tidigare haft 27 enligt termometer, men 26 är väl mer lagom egentligen, eller?

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                Doppisar är inge å lita på jag har aldrig haft nån som stämmer med graderna (utom min jäger som man kan justera) för o kolla exakt brukar jag stoppa ner digitala inne ute termometern

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                  Doppisar är inge å lita på jag har aldrig haft nån som stämmer med graderna (utom min jäger som man kan justera) för o kolla exakt brukar jag stoppa ner digitala inne ute termometern
                  Doppisar...alltså doppvärmare? Så det är mer troligt att det är den som inte stämmer än termometern, enligt din erfarenhet?

                  / Maria

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    Absolut!!! man måste alltid kolla med termometer...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      men även termometrar ska man va försiktiga med.

                      såna där "kristall" man limmar fast på utsidan är skräp.
                      dom där glas som man har i akvariet är enligt erfarenhet också skit.
                      stog å kolla på 6st i butik för ett tag sen och diffa över 6 grader mellan högsta och lägsta och alla va märkta JBL.
                      vissa digitala är skit också
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        men även termometrar ska man va försiktiga med.

                        såna där "kristall" man limmar fast på utsidan är skräp.
                        dom där glas som man har i akvariet är enligt erfarenhet också skit.
                        stog å kolla på 6st i butik för ett tag sen och diffa över 6 grader mellan högsta och lägsta och alla va märkta JBL.
                        vissa digitala är skit också
                        Ok, det låter ju inte sådär extremt superlyckat kanske . Men, det måste väl ändå finnas något sätt att få reda på vilken temperatur man har i akvariet eller? Vet du någon termometer som fungerar? Eller ska man köpa 20 st, sätta fast dem runt hela akvariet och kolla vilken temperatur flest av dem visar

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          20st skulle ju funka tillåmed som gömställe

                          köper du en glastermometer så kolla på en 10-12st och välj den som ligger i mitten på vad alla visar så att säga.
                          då bör du ha rätt god chans att få en som stämmer nåtsånär.
                          ställer dock fortfarande till problem om man av nån orsak måste ha en exakt temperatur.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            Jag har haft 3st glastermometrar som alla varit exakta...(kollat med digitaltermometer) Men dem är inte kul om dem pajar... jäkla jobb o hitta alla skärvor!

                            Kommentar

                            • Kockfrallan
                              • March 2005
                              • 462

                              #15
                              Jag har satt min jäger på 24 grader men min termomet visar 28...
                              Jag tror nog mer på min termomet än doppvärman.
                              Mvh Marcus
                              450L
                              5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                              1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                              1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                              Kommentar

                              Arbetssätt...