Juwel-pumpen har stannat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    Juwel-pumpen har stannat!

    Hej alla!

    Jag har ett Juwel Rio 240 och har börjat få problem med pumpen. När jag stänger av den för att göra rent filtret så kommer den inte igång igen efteråt. hittills har det börjat pumpa till slut, men den senaste gången har den stått hela natten utan att starta. Jag är lite orolig för att det ska vara skadligt för fiskarna att den står still. Är det någon som har haft lkliknande problem och som kan föreslå en lösning!?¨

    Mvh
    Karin
  • Lucas_no1

    #2
    Så hade jag också tills jag kom på knepet med mitt filter till rio 240.
    Såhär ska du göra, det är klockrent!

    När du startat pumpen och den inte kommer igång då tar du tummen eller annat finger trycker in det i det fula röret som sitter till utblåset på pumpen och drar bara ut fingret igen.
    Då kommer flödet igång på direkten 100 procent utdelning varje gång! :-)

    Kommentar

    • kentk
      • January 2004
      • 865

      #3
      Jag antar att du tagit isär pumpen och gjort rent den med jämna mellanrum !?

      Funkar den inte ändå och du har garanti kvar så kontakta affären där du köpte karet...
      Vision 180L

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Ursprungligen postat av kentk
        Jag antar att du tagit isär pumpen och gjort rent den med jämna mellanrum !?

        Funkar den inte ändå och du har garanti kvar så kontakta affären där du köpte karet...
        Det handlar nog inte om att den är skitig men visst ska man rengöra den.
        Däremot så kommer det luft i pumpen vid vattenbyte och därför har den svårt att starta igen.
        Samma som med ytterfilter.

        Kommentar

        • kek
          • October 2004
          • 95

          #5
          ok, tack! jag ska pröva det där med fingret.
          Det här med att göra rent... jag har inte lyckats öppna det, jag brukar skölja och borsta med en gammal tandborste i utblåshålet, det är allt.

          Kommentar

          • ovsor
            • November 2004
            • 104

            #6
            Min pump gjorde exact samma, till Rio 400 och det beror på ansammling av slem/gegga på rotorn/magneten. Du måste ta isär pumphuset helt o rengöra magneten och själva "magnethuset". Det går utmärkt med en tops. Efter detta startar den normalt igen. Åtminstone 2 ggr om året bör du göra detta för att slippa problem. Du tar av den vita kåpan som sitter över pumphuset o sen ser du hur du skall göra. Axeln är av metall så den är inte så känslig att ta av som vissa andra kan vara. Se till att axelns gummibussningar hamnar rätt när du sätter ihop den igen.

            Kommentar

            • MarionM
              • February 2006
              • 43

              #7
              Hej!Samma händer mig ibland. Då har jag avskilt rotordelen från filterdelen och sköljt igenom rotordelen extra noga, o skakat samtidigt. Då kommer det nämligen ut supermycket lort. Sen har pumpen funkat utmärkt. Det där fingertricket lät intressant, det ska jag också prova nästa gång. Fast i min pump är det uppenbart att fastnar massa gojs, så den måste nog skakas om ibland.

              Kommentar

              • kentk
                • January 2004
                • 865

                #8
                Man bör ta isär pumpen rätt ofta, minst nån gång i månaden...

                jag brukar köra med tops i huset där impellern sitter (efter att impellern lyfts bort), pumpen tappar kraft väldigt fort om den inte görs ren !
                Vision 180L

                Kommentar

                • kek
                  • October 2004
                  • 95

                  #9
                  Ursprungligen postat av ovsor
                  Du tar av den vita kåpan som sitter över pumphuset o sen ser du hur du skall göra.
                  ok, jag ska försöka få av den ikväll! Är det bara att ta loss, den, inga verktyg?? Jag har tyckt att allt ser så kompakt ut att jag inte har vågat rycka i det, men det är ju logiskt att det sätts igen efter ett tag. Pumpen har gått i ett drygt år och det är de senaste vattenbyterna som den har börjat krångla.

                  Kommentar

                  • ovsor
                    • November 2004
                    • 104

                    #10
                    Nej Kek, jag använde enbart handkraft för att lossa kåpan. Jag har för mig att man drar ganska hårt rakt uppåt. Det löser du. Jag kan lova att det sitter en massa klägg där inne som måste bort. Lycka till.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...