Förinkörning av filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Förinkörning av filter

    Jag undrar om någon har provat att förinköra ett filter till ett nytt akvarium i ett gammalt? Hur lång blir tidsbesparingen map inkörningstid?
    //Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Jag har själv aldrig gjort det av den mycket enkla anledningen att jag bara har ett akvarium, men utifrån det jag läst och hört ska det vara väldigt effektivt att göra så. Men med tanke på hur lång tid det tar för bakterierna att etablera sig så bör man nog göra det i minnst 4 veckor för att det ska vara effektivt dock.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • ovsor
      • November 2004
      • 104

      #3
      Jag har gjort så o kan bara säga att det funkar kanon. Slapp den hemska nitritspik som ofta uppträder i samband med nystart. Belasta inte karet för tungt i början.

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        jag kör alltid in filtrerna, antingen paralellt med ett redan igånsatt filter eller med fishlesscycling. jag har också prövat att i förväg lägga till filtermaterial i ett akvarium som är igång, och sedan använda det i ett nytt akvairum.

        tja, hur mycket tid man sparar vet jag inte riktigt, jag har iaf sluppit döda fiskar pga nitritspikar sedan jag använde den varianten.

        Kommentar

        Arbetssätt...