Rengöring av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Rengöring av ytterfilter

    Jag har märkt att mitt ytterfilter, ett fluval 304 (utmärkt filter föresten) inte riktigt har gjort vad det ska på sistone, det har varit rätt dåligt drag på vattnet, och det har inte filtrerat bort partikalar och skit lika bra som förr.
    Båda sakerna känns ju vara symtom på ett ganska igensatt och skitigt filter, så jag gav mig till att rengöra det enligt konstens alla regler, då detta inte blivit gjort på typ ett år.
    Det enda jag bytade ut var filtervadden, som mest liknade lera. Övrigt material körde jag bara runt i en hink akvarievatten för att få bort den grövsta skiten (löv o dyl).

    En sak jag upptäckte var att det fanns rester av aktivt kol bland filtergruset (minns inte varför). det avr itne särkslit mycket, några matskedar kanske, men det var ju ett helvete att separera grus och kol så jag lät det vara. kan det vara något farligt? alla eventuellt farliga ämnen lär ju vara urlakade vid det här laget.

    en annan sak jag undrar är om jag bör förv'nta mig nitrit nu, trots min försiktiga rengöring? Och om det finns risk, när kan jag förvänta mig detta? Ska jag mäta nitrti redan ikväll (mätte innan filterrengöring, visade inget), eller räcker det om jag gör det om fiskarna börjar visa symptom?
    Jag vil itne gärna skvimpa i dyr köpebakteriekultur då jag inte har så mycket stålar för tillfället, men tror ni att det är nödvändigt?

    Föresten ett bidrag till "du vet att du är akvarist när..."-tråden: Du vet att du är akvarist när du tycker att rengöring av ett yttefilter som varit igång ett år är "roligt", "avslappnande" och "spännande", i stället för "äckligt", "jobbigt" och "tråkigt"
    222 liter Malawi
  • MrFisk
    • June 2004
    • 250

    #2
    Jag med hade ett fluval 304 och rengjorde det då det blev lite dåligt med flöde. Mätte nitrit varje/varannan dag i ca en vecka och hade inga problem med nitriten. Jag matade lite sparsamt i början dessutom så hade jag två innerfilter som var igång sedan tidigare med filtermatta.
    Experience is the thing that you get just after you needed it.
    Zoonen

    Kommentar

    • gigardt
      • February 2003
      • 772

      #3
      Det sak nog inte vara någon fara.Jag har ett 404 och det har aldrig blivit nitrit efter rengöring och då gör jag rent under rinnande kranvatten.
      MvH Richard
      600l Sydamerika(invånare se nedan)
      7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
      500l innedamm(Koi)
      4500l Damm(Koi)
      125l yngelburk
      400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kolen kan du rensa ut med pincett om du orkar jsälv hade jag inte brytt mej direkt om de
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Solen
          • September 2003
          • 2997

          #5
          Kör oxså 304:an jag gör rent allt filter matrial på engång i rinnande vatten och har ej problem med nitrit efteråt, matar på som vanligt....
          Pricken den Store !
          ~~~~

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            om du lägger gruset i en burk med vatten och skakar borde kolet lägga sig på toppen

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Tror inte det, gruset är ju mycket grövre. Aja, det var så lite så det lär ju itne vara någon fara.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Gruset är säkert grövre men är det träkol är det lättare och flyter upp, i varje fall om det är lättare än vattnet.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Aktivt kol flyter inte i vatten, speciellt inte efter att det har legat i ett filter i ett år...
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • robban
                    • February 2003
                    • 322

                    #10
                    grus sjunker fortare är träkol så om du viftar runt det i en spann så hamnar kolet överst (i teorin alltså)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...