silicona akvarieruta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    silicona akvarieruta??

    hej
    ja har två stycket akvarier med aluram och framrutan har spruckit på båda.
    ja undrar om det e svårt att silicona ruterna själv och brukar det bli bra när man gör det själv???

    tacksam för svar
    MVH Shpend
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    glömde en grej
    går det att putsa ner rutan för att ja har en ruta som ja köpte hos glasmästaren men det blev fel mått och sedan så försökte jag att skära rutan med glasskärare (som var mycket dålig) så sen när ja skulle knäcka rutan så blev det sick sack.

    Kommentar

    • uffe
      • January 2002
      • 865

      #3
      hej!
      det är inga problem att silicona rutorna, tänk bara på att göra rent med en fetfri aceton noga först,tänk också på att när du har gjort rent så får du inte ta med fingrarna på den rengjorda ytan pga att man alltid är lite fet om fingrarna, det lilla feta som finns på fingrarna kan räcka för att det ska börja läcka.det kan vara svårt att "putsa" ner rutan men prova med en mjuk slipskiva på en kaprondell.(jag har lyckats),lycka till.
      // Uffe

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Problemet är väl det att det är ett ramakvarium det rör sig om.
        Det beror lite på hur rutorna ligger i ramen, om sidorutorna är isatta först ligger front/bakrutorna invändigt och (inbillar jag mig) är lite lättare att skära loss.
        Lite samma problem blir det ju om ett helglasakvarium är limmat så att det inte finns någon spalt alls så man kan komma åt att få in ett rakblad.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          hej
          tack för svaren.
          ja för väl gå ner till glasmästaren imorrn.
          karon ja har redan skärt loss alla bitarna i akvariet det var mycket jobbigt men ja lyckades till slut.

          MVH Shpend

          Kommentar

          • cichlids4fun
            • November 2002
            • 54

            #6
            Hej!

            Om du ska slipa ner det knaggliga glaset så var försiktig så att glaset inte blir varmt, då det lätt spricker

            Don´t drink water- fish ..... in it.

            mvh

            Peter
            Don´t drink water- fish ..... in it.

            mvh

            Peter

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              ok

              Kommentar

              Arbetssätt...