Start av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillo
    • January 2003
    • 181

    Start av akvarium

    Hej!

    Jag ska nu starta ett 530liters akvarium med paroon hajar. Skulle vilja ha lite råd angående hur jag ska inreda det för paroon hajen. Vilken foder är bäst åt paroon hajarna? vilken miljö vill de ha. Vilka fiskar kan jag ha tillsammans med dem. Hur många kan jag skaffa?. Efter 1-2 veckor är det dags för köp av algätare också vilken algätare passar bäst, hur många bör jag skaffa? etc. Funkar ciklider tillsammans med dem?. Har 4 ciklider nu som jag pinsamt nog inte vet arten på. De ser lejonlika ut mörkbruka med orangea ränder. Väldigt fega. De klumpar ihop sig till en boll då man är nära akvariet vilket jag tycker är sött =).

    Är tacksam för alla sorters råd små som stora!

    Mvh /Christian

    Lost in space!
    Mvh /Christian
    530l Jaguar ciklid
    540l Malawi

    http://www.hemsida.net/aqua
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63795
  • David B
    • December 2002
    • 507

    #2
    Hej Christian,

    vill inte vara glädjedödare men Paroonhajar är INTE en akvariefisk. De blir upp emot en meter långa och som jag har förstått det så växer de fort. Sök på zoopets forum om paroonhajar och du kommer att hitta en hel del diskussioner om den fisken och hur olämplig den är att ha i akvarium. Hoppas att du hittar någon annan intressant och mer lämplig fisk till ditt akvarium.

    David B.

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Det tar ju ett tag innan de blir stora och fram tills det tycker jag de är akvarie fiskar. Etiken ligger ju i "vad gör man sen".

      MSP
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Och vad gör du om du inte får tag på någon som vill köpa med dem?
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • David B
          • December 2002
          • 507

          #5
          Exakt. Vad händer sen? DET är ju frågan... Det finns så många fina, intressanta och spännande fiskar att man som akvarieintresserad INTE skall behöva skaffa Paroonhajar. Lika dumt som att skaffa sig pitbulls... Dessutom så har jag förstått att Paroonen är väldigt skvätträdd av sig och skadar sig lätt...på det hela taget är det en allt annat än lämplig akvariefisk...

          David B.

          Kommentar

          • Pierre
            • November 2002
            • 279

            #6
            Hej!

            Varför inte välja Silverhaj istället. Den är ju lite bättre "anpassad" för akvarium.

            Mvh //Pierre
            Mvh// Pierre
            (check my profile)

            Kommentar

            Arbetssätt...