Filtermaterial i Juwel...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idrok
    • January 2006
    • 111

Filtermaterial i Juwel...?

Hej!

Jag köpte mitt första kar för ett litet tag sen - ett Juwel Rekord 110. Där sitter ju ett innerfilter som heter Compact nånting. Det bygger på olika svampar i nån slags klämma.

Jag har förstått att kolfiltret är onödigt att ha i alltid. Då finns där (förutom filtervadden) ett grönt för nitrat och ett blått grovt och ett blått fint. Där är dock en del plats kvar om jag tar ut kolfiltret. Kan jag fylla med nåt annat? Hur ska jag få det på plats? Det är ju inga korgar, utan snarare klämmor som sitter kring svamparna. Är det gröna nödvändigt - har inte hört nitratfilter nämnas nån annanstans...

Tack för hjälpen,
    Mikael
    Senast redigerad av Idrok; 23 January 2006, 20:31.
    /Mikael
    Los blogg la Aquaristica
    Elektronisk musik
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

va gör de om den svarta svampen sitter kvar menar du?? de e ju inget negativt..
    du sätter bara svamparna emellan klämmorna o trycker ner den i behållaren.. då sitter de ju på plats..
    i mitt finns de ett tomt fack från början o där ska ja ha hårdpackad filtervadd.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Idrok
      • January 2006
      • 111

Hej Andreas!

På några ställen här på forumet har jag hört att kolfiltret är "för effektivt". Det tar även bort nyttiga bakterier. Därför bör det endast användas vid nystart och efter tex medicinering. En annan aspekt är att om man skulle slarva med bytena så att det blir mättat, kan det släppa alla gifter igen.

Jag funderade över om det fanns möjlighet att använda annat filtermaterial som "makaroner" eller så, som komplement till svamparna. Hur tänker du med filtervadden?

Vänligen,
      Mikael
      /Mikael
      Los blogg la Aquaristica
      Elektronisk musik

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

ok. de va mer än va ja visste.. de måste ja kolla upp., o de där med makaroner vet ja inte faktiskt. många har ju de till sina ytterfilter men aldrig hört nån som har de i sina innerfilter..
        hårdpackad filtervadd ska ja ha för o få bort eventuella infusorier som ja har o partiklar som filtret inte tar upp. men de ska va ordentligt packat för de ska ha någon effekt
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• fluander
          • October 2003
          • 276

Stoppa dit en blå grov svamp.
          Innerfiltrets huvudfunktion är som biologiskt filter
          och då fungerar inte kolfiltret.
          fluander
          zoonen.se

Kommentar

• Idrok
            • January 2006
            • 111

En extra blå grov? Det låter enkelt! Är det då för att förstärka den biologiska effekten?

Tack,
            Mikael
            /Mikael
            Los blogg la Aquaristica
            Elektronisk musik

Kommentar

• fluander
              • October 2003
              • 276

Ja det är det.
              fluander
              zoonen.se

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

de står ingenting i instruktionen om att kan ska byta ut den svarta svampen efter ett tag.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• Idrok
                  • January 2006
                  • 111

Förvirrande - visst!

Gör en sökning på kolfilter här på forumet och läs själv... Jag tror gärna på den samlade kunskapen här!

/Mikael
                  /Mikael
                  Los blogg la Aquaristica
                  Elektronisk musik

Kommentar

• andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

Ursprungligen postat av Idrok
                    Förvirrande - visst!

Gör en sökning på kolfilter här på forumet och läs själv... Jag tror gärna på den samlade kunskapen här!

/Mikael

ja menar inte att ja inte tror på er.. självklart tror ja på er eftersom ja inte vet själv.. skulle bara kolla om de stod nåt om de.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

Kommentar

• Idrok
                      • January 2006
                      • 111

Jag tog det inte alls så!

Tycker själva att det är lurigt att både producenter och zooaffärspersonal kan komma med ganska motstridiga uppgifter jämfört med ett oberoende forum som detta... Klurigt!

/Mikael
                      /Mikael
                      Los blogg la Aquaristica
                      Elektronisk musik

Kommentar

• andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

jepp de e lustigt.. fast många gånger tror ja mer på dom här inne på forumet än dom i djuraffärerna. ja e absolut ingen expert, snarare tvärt om , men ibland låter de som dom i djuraffärerna inte vet va dom pratar om alls
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

Kommentar

• Idrok
                          • January 2006
                          • 111

Ursprungligen postat av andreassofus
                          jepp de e lustigt.. fast många gånger tror ja mer på dom här inne på forumet än dom i djuraffärerna. ja e absolut ingen expert, snarare tvärt om , men ibland låter de som dom i djuraffärerna inte vet va dom pratar om alls
                          Håller med!
                          /Mikael
                          Los blogg la Aquaristica
                          Elektronisk musik

Kommentar

• Lacustris
                            • June 2005
                            • 62

Har haft Juwelkar med deras svampar ett bra tag tidigare, utan några problem.
                            Mitt råd är att fortsätta med svamparna och skippa alla funderingar på makaroner o.dyl.
                            Vad man däremot kan rekommendera är att INTE använda Juwels vita förfilter (som skall sitta överst i filtert). Lägg istället dit vanlig filtervadd, lite tjockare och lite luftigare blir det naturligtvis. Du lär dig hur tjockt du behöver, undersidan skall vara vit när du byter (byt vadd när du gör delvattenbyte).
                            Betydligt billigare och bättre. Juwels eget "geggar igen" betydligt fortare och pumpeffekten minskar avsevärt. Mycket vatten genom filtret är A och O.

Kolfiltert gör ingen nytta efter ett par veckor, plocka bort det (ersätt med grov-svamp 10ppi om du vill)!

Om du med tiden som jag går över till större kar och därmed troligen ytterfilter, då är det dags för makaroner.

Är du osäker på vilka svampar du skall ha var och inte har någon manual så finns de att ladda ner på Juwels hamsida.
                            Rekord 110: http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=16
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

Ursprungligen postat av Lacustris
                              Har haft Juwelkar med deras svampar ett bra tag tidigare, utan några problem.
                              Mitt råd är att fortsätta med svamparna och skippa alla funderingar på makaroner o.dyl.
                              Vad man däremot kan rekommendera är att INTE använda Juwels vita förfilter (som skall sitta överst i filtert). Lägg istället dit vanlig filtervadd, lite tjockare och lite luftigare blir det naturligtvis. Du lär dig hur tjockt du behöver, undersidan skall vara vit när du byter (byt vadd när du gör delvattenbyte).
                              Betydligt billigare och bättre. Juwels eget "geggar igen" betydligt fortare och pumpeffekten minskar avsevärt. Mycket vatten genom filtret är A och O.

Kolfiltert gör ingen nytta efter ett par veckor, plocka bort det (ersätt med grov-svamp 10ppi om du vill)!

Om du med tiden som jag går över till större kar och därmed troligen ytterfilter, då är det dags för makaroner.

Är du osäker på vilka svampar du skall ha var och inte har någon manual så finns de att ladda ner på Juwels hamsida.
                              Rekord 110: http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=16

de där med att de vita filtret som följer med inte va bra hade ja ingen aning om , tack för de tipset. vad är "grovsvamp 10ppi" för nåt??
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

Kommentar

Arbetssätt...