Filter till ett 150 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • american
    • January 2006
    • 3

    Filter till ett 150 liters akvarium?

    Jag har ett akvarium på 150 liter, och har nu ett innerfilter (AquaEl fan 3, 700 liter/h).

    I akvariet går det fiskar som inte har så stora krav på genomströmmningen, och dom är inte så syrekrävande.

    Har Scalarer och labyrint fiskar och några Guppy´s.

    Tycker nu att mitt nuvarande innerfilter är lite för kraftigt.

    Funderar nu på att sätta in ett luftdrivet innerfilter som klarar akvarium upp till 150 liter, plus att jag kanske sätter i en mindre sorts innerfilter bara för att få runt vattnet lite försiktigt.

    Hur låter det? Jag gör regelbundna vattenbyten, och utfodrar sparsamt.
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #2
    jag hade också aquaels fan 3 filter till mitt 210 liters akvarium innan. Fick du också med plastbiten som man sätter vid utblåset? På den finns det också en koppling så att man kan sätta på en slang, så du vet vilken jag menar... Sätt på den så blir det inte så mycket fart på vattnet. När filtret börjar bli riktigt nerskitat (händer rätt snabbt) så minskas också cirkulationen....
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • american
      • January 2006
      • 3

      #3
      Jag fick inte med nån sån plast grej, det ända som jag fick med var en plast spridare.

      Visst kan man reducera flödet på filtret, men överlag så är det ett ganska kasst filter.

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        fins massa smidiga powerhead pumpar billgit
        luftdrivna filter är kraftigt underskattade funkar perfekt i mitt gammla walstet 3vattenbyte om året Max samt körde med vadd ca 1l rengjordes typ aldrig

        Växter o fiskar har aldrig mått bättre . funderar på o gå tillbaka till de på mitt kar jag har nu
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • american
          • January 2006
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av mayday
          fins massa smidiga powerhead pumpar billgit
          luftdrivna filter är kraftigt underskattade funkar perfekt i mitt gammla walstet 3vattenbyte om året Max samt körde med vadd ca 1l rengjordes typ aldrig

          Växter o fiskar har aldrig mått bättre . funderar på o gå tillbaka till de på mitt kar jag har nu

          Hur stort var det akvariumet ( i liter ) ?

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            300l
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              Ursprungligen postat av american
              Jag har ett akvarium på 150 liter, och har nu ett innerfilter (AquaEl fan 3, 700 liter/h).

              I akvariet går det fiskar som inte har så stora krav på genomströmmningen, och dom är inte så syrekrävande.

              Har Scalarer och labyrint fiskar och några Guppy´s.

              Tycker nu att mitt nuvarande innerfilter är lite för kraftigt.

              Funderar nu på att sätta in ett luftdrivet innerfilter som klarar akvarium upp till 150 liter, plus att jag kanske sätter i en mindre sorts innerfilter bara för att få runt vattnet lite försiktigt.

              Hur låter det? Jag gör regelbundna vattenbyten, och utfodrar sparsamt.
              vill du ha ett mindre filter??? som du säger själv så kan du ju strypa aquael 3 filtret,sitter en justeringsratt på dem... dessutom är inte det filtret stort! Ofattbart!!!
              Senast redigerad av sunkan aspidoras; 23 January 2006, 10:17.

              Kommentar

              Arbetssätt...