Ytterfilter till 375L kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    Ytterfilter till 375L kar?

    Ska inom kort ta över min brors 375L akvarium med måtten 150*50*50cm och har således tänkt köpa ett ytterfilter till karet. Jag har tänkt skaffa nåt av Eheims ytterfilter eller möjligtvis Fluvals. Då jag är en novis när det gäller det här med ytterfilter undrar jag över följande.

    När det gäller Fluvals modeller är väl endast 404:an modellen som skulle kunna funka bra eftersom de mindre modellerna blir för små med tanke på cirkulation osv. Kan ju iofs ha en cirkulationspump eller innerfilter i karet vid behov men jag vill gärna undvika massa onödiga prylar i karet om så är möjligt.

    När det gäller Eheims ytterfilter vilka ska jag titta närmare på och vad är lagom för ett 375L kar med de måtten jag kommer ha?

    Eheims ytterfilter är ju dyrare än Fluvals vilket jag vet men i detta fall är jag mer inne på kvalité och "rediga" grejer än nåt annat.
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Ursprungligen postat av Mohlén
    När det gäller Eheims ytterfilter vilka ska jag titta närmare på och vad är lagom för ett 375L kar med de måtten jag kommer ha?

    Eheims ytterfilter är ju dyrare än Fluvals vilket jag vet men i detta fall är jag mer inne på kvalité och "rediga" grejer än nåt annat.
    Mycket klokt tänkt
    Lite beroende på vad karet skall husera, 2217, 2250, 2260 eller 2028.
    Intervallfilter o. dyl. är jag inte bekant med så dem vill jag inte uttala mig om.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Kalle B
      • August 2005
      • 7

      #3
      Mer för mindre slant

      Själv skulle jag föreslå ett jbl cristal profi 500, det ligger på ungefär 1600:-hos Akvarieleasing och det är 4 års garanti och det är komplett paket med slangar samt filtermedia.

      P.s. dom är oxå riktigt proffsiga samt vill alltid hjälpa till i denna butik

      JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.

      Kommentar

      • Mohlén
        • January 2004
        • 273

        #4
        Vad skulle passa bra när det gäller L/H på ytterfiltret? Är väl beroende på vad för slags fisk o dylikt jag kommer ha i karet iofs. Funderar dock på vad jag lägst ska sikta in mig på i L/H, ej under 1000L eller så?

        Vet ej vad jag ska ha för fisk i karet i dagsläget men antar att de blir någon form av mellanstora till lite mindre sydamerikanska ciklider. Dock ej dvärgciklider. En och annan mal samt någon stimfisk blir det väl. Men alternativen är rätt så öppna just nu.

        Har kollat lite på dessa filter på följande hemsidor www.guldfisken.se samt www.pwss.se :
        Eheim 2026 Professional 2
        Eheim 2028 Professional 2
        Eheim 2217
        Eheim 2250

        Det som verkar skilja professional serien mot den "vanliga" serien verkar i stort sett vara professionalfiltrens dubbla insugningsrör. För nackdelar med dessa? Bättre cirkulation kan jag tänka mig men nåt annat?

        Va även inne på Eheims hemsida och kollade runt lite och hittade följande modeller som kanske skulle fungera bra:
        2215
        2217
        2226 professionel
        2227 professionel
        2228 professionel
        2229 professionel
        2326 professionel
        2327 professionel
        2328 professionel
        2329 professionel

        Någon som har tips om bra eller dåliga sidor på ovanstående filter? Vilka filter är prisvärda etc? Tacksam för alla svar och tips!

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          Fluval fx5? hehe lite för häftigt kanske....
          /Johan

          Kommentar

          • Mohlén
            • January 2004
            • 273

            #6
            Det ytterfiltret är nog lite i tyngsta laget, eller varför inte? :P

            Kommentar

            • jean1
              • August 2005
              • 218

              #7
              Jag har ett Eheim 2217 till mitt 312 l. Har diskus, pansarmalar och sydamerikanska dvärgciklider. Funkar jättebra. När det gäller reservdelar till Eheimfilter kan jag tipsa om guldfisken.se. Ligger nog på landets största lager. Var tvungen att byta en del grejer på mitt begagnade.

              Kommentar

              • Mohlén
                • January 2004
                • 273

                #8
                Jo jag har kollat lite närmare på just 2217, men jag funderar på om några av Eheims professionalfilter har någon annan fördel gentemot exempelvis 2217 modellen eftersom professionalmodellerna har två insugsrör bl.a.. Någon som vet de stora skillnaderna/fördelarna/nackdelarna med just två insugsrör med mera?!

                Jo guldfisken är bra dock inte billigast men de har ett ganska så brett utbud och en bra och tydlig hemsida. Har kollat på reservdelar till ett av mina Aquaclear pumphuvuden där bl.a..

                jean1: använder du något innerfilter vid sidan om ditt ytterfilter eller kör du med endast ytterfilter i ditt kar?

                Kommentar

                • Sailor
                  • April 2004
                  • 57

                  #9
                  Jag har ett eheim 2026 som jag är jättenöjd med,tyst och det går länge mellan rengörningarna...kostar 1570:- på akvarieshopen men finns säkert billigare

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    #10
                    Du verkar väldigt insöad på Eheim märker jag.
                    Och om eheim skulle vara mer "rediga" ska vi låta vara osagt även om jag inte håller med
                    Jag äger både en Eheim 2217 och två stycken Flyval av den största/äldsta (304) sorten
                    Och jag tycker att Fluvalen ger bäst resultat, dom är mycket tystare än 2217an som är helrenoverad med axel, impeller och bussningar.

                    Vi kör med 2st sånna i tjejen 375 med 20-25 normalt stora malawi och dom funkar kanon där, vattnet är väldigt rent och fint och håller bra cirkulation, skulle kunna sätta i ett pumphuvud också men då blir de mycket prylar i karet vilket varken jag eller tjejen tycker är speciellt snyggt.

                    Så mitt förslag är, två stycken Fluval 404 utan tvekan, något biligare än lyxpumparna från Eheim och dom sköter sitt jobb precis lika bra som Eheimpumpar

                    Med tanke på vad du kommer ha för fisk så skulle detta bli bra, Fluvalen har förfilter vilket jag tycker är skitsamma dom håller god filtervolym, dom skulle flytta lagom mycket vatten tillsammans tror jag...

                    Så jag hejjar på Fluval

                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Mohlén
                      • January 2004
                      • 273

                      #11
                      Jo det stämmer att jag är lite "insnöad" på just Eheim men när det gäller kvalité och vad andra sagt i forumet tidigare verkar ju Eheim vara ett bra val även om jag inte nedvärderar Fluval nämnvärt heller iofs.
                      Jag är som sagt öppen för både Eheim eller Fluval eller nåt annat märke, dock lutar det just nu åt någon av Eheims filter men jag är inte omöjlig.

                      Saker som jag tycker är viktigare än själva priset i fråga är om filtret är relativt tyst. Har bra kapacitet L/H. Kvalitéskänsla samt utbud av reservdelar med mera.
                      I mitt fall kommer priset i andra hand med tanke på att jag hellre köper prylar med kvalité som verkligen håller vad de lovar än ett billigare alternativ som fungerar bra en tid för att sen bli kaputt. Dock inte sagt att ett billigare alternativ skulle vara sämre i alla avseenden!
                      Det är lite som att köpa en TV från ex Sony eller annat känt märke, i de flesta fall får man vad man betalar för medan om man köper ex en TV av något mer okänt märke som Centrum så går skiten åt helsike efter ett tag, dock inte jämnt men säkert oftare än vad en Sony blir kaputt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...