Akvariet i våg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot
    • October 2002
    • 111

    Akvariet i våg?

    Har förstärkt en gammal byrå som jag ska ha som akvariemöbel, har satt dit lite extra ben o.dyl.
    Men hur gör jag nu för att kolla att akvariet hamnar i våg.
    Kan man fylla på lite vatten så att man får lite tyngd på bänken så att den sätter sig, och sen mäta vattennivån fram, bak och mitt på i akvariet?
    Men vad händer om akvariet står lite skevt, spricker det på en gång då?
    Jag har också satt dit ben mitt under bänken för det saknades, men nu när jag ställer dit akvariet (tomt) så verkar det vara lite högre på mitten, och det är väl inte å nyttigt. Men alla ben (stöd) jag gjort är lika höga så det borde inte vara någon skillnad. Så jag tror att med lite vikt på så sjunker det nog ner, men frågan är om man vågar fylla på akvariet, för OM bänken INTE sjunker på mitten så är det väl inte så bra att bo på 3 våningen och burken är på250L.
    Har ni några goda råd?
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Skaffa ett vattenpass, det är mitt förslag. Det behövs inget dyrt sådant. Kolla att bänkytan inte är skev och att den inte lutar alltför mycket åt endera hållet.

    Med ett vattenpass kan du också kolla om bänkytan är plan dvs att den inte buktar uppåt eller neråt.

    Efter du kollat upp detta kan det vara läge att dra nya slutsatser om du kan behålla bänken, bygga om den, förstärka den eller hitta nån annan bänk.

    mvh
    /Hasse

    -- http://och.nu/ciklid --
    //Uffe

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Och en frigolitskiva under akvariet fördelar tyngden, då gör det inte så mycket om ytan under är lite knagglig.
      Kan vara snyggt att måla kanterna på skivan i samma färg som ramen/ljusrampen på akvariet. Jag använde en svart vattenfast tuschpenna.

      Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • henchman
        • December 2002
        • 88

        #4
        Var noga med att det är plant. Jag gjorde misstaget att fylla på akvariet när det inte var riktigt plant i mitten. Med resultatet, "Klick, schhhhhhh". Eller på svenska, botten sprack och 150 liter vatten på golvet.

        Någonting under akvariet är ju alltid att rekomendra, som Ulla säger. Frigolit har många, jag har ett liggunderlag under. Det funkar för mig.

        Kommentar

        • samot
          • October 2002
          • 111

          #5
          Jag har ett alu-ramakvarium, och har jag förstått rätt så ska man inte ha frigolit under på dessa och frigoliten jämnar väl bara ut ojämnheter, men är bänken skev så gör det ingen nytta.

          Tack för svaren

          /Tomas

          Kommentar

          • Ulf P
            • March 2002
            • 1615

            #6
            Knagglig yta är en sak, men har man en buktande bänkskiva då hjälper inte frigolit.

            Det är rätt att ett Alu-ramakvarie inte behöver någon frigolit under.

            mvh
            /Hasse

            -- http://och.nu/ciklid --
            //Uffe

            Kommentar

            Arbetssätt...