Tyst innerfilter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjodar
    • January 2006
    • 80

    Tyst innerfilter??

    Skall köpa mitt första akvarium någonsin. Det blir ett hörnakvarium på 129l. Det blir lättskötta fiskar till en början. Några frågor om frågor om tillbehör då... Vilket filter skall jag välja? Att det ska vara tyst är ett måste, går det att placera i hörnet längst bak. Behöver förmodligen en doppvärmare åxå. Finns det någon som rekomenderas extra? Hade åxå tänkt att ha en luftpump med belysning i. Finns jättesnygga på PWSS.se. Dessa frågor har säkert florerat här hur ofta som helst, hoppas ändå ni orkar upprepa er lite

    Verkligheten är en föreställning,
    en tankeform
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Vill man ha ett ljudlöst filter så är det innerfilter som gäller. Jag har god erfarenhet av Fluval (skippa venturi funktionen, bubblorna, helt onödigt och väsnas). Dopvärmare lär behövas, Jäger är mitt första val.
    Luftpump är inget som behövs då ytrörelsen på vattnet, från filtret, syresätter vattnet mycket mer än vad en luftpimp gör.
    Är det färjglada bubblor du vill åt, så visst, besonligen faller det mig inte alls i smaken. Tänk också på att luftpumpar sällan är tysta.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Anjodar
      • January 2006
      • 80

      #3
      heeke - Tack för svaret. Skall försöka få reda på vilken size på filter jag behöver. Vad tror du om Fluval 3+??

      Verkligheten är en föreställning,
      en tankeform

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Njo, kanske tom 4+ om det inte blir för högt. "Flåset" går att ställa ner lite om det är så, men ju mer filtermaterial destå bättre.
        Ifs kan man ganska lätt modifiera filtret så att man får betydligt mer filtermaterial. Jag kör ett moddat 4+ i min 450 tank utan bekymmer.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Jag håller med heeke till 100%. Kör med ett 4+.

          Tyst och lätt att hantera.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Varför är alla så inne på fluvalfilter??? dem har ju minimal filtervolym och dem går inte att köra utan filterkåpan, om man vill sätta på en rejäl blå filtermatta....

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              aquael tex. där kan man bara ta bort kåpan och trycka på en maffig filtermatta och köra.... den är tystgående o billig!

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                Hur har du moddat ditt Fluval 4+
                Har ett lika dant o modding möjligheterna käns små på det

                Samt det räcker ju bara till 215l akvarium tycker du ska sattsa på ett större
                eller 2st ... alltid bra med mer filter än presis vad som behövs
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Om man tar ut "filterpatronerna" ur ett Fluval 2,3 el. 4 + så får man "filterhuset" kvar med en stor öppning nertill. Fyller man hela filterhuset med filter matta så har man ökat filtervolymen mångdubbelt.

                  Och så "inne" på Fluval vet jag inte om jag är, men jag hade mitt 4+ till ett 190 kar förut och gjorde en "nödlösning" när jag skaffade 450 karet.
                  Att det sedan blivit en permanent lösning är en annan femma.

                  Jag ska väl kanske tillägga att jag inte har så där väldans mycket "fisklast" i karet. Kanske ingen lösning att rekommender för dom som har rejält, eller rent av för mycket, med fisk i karet
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    jag kör med ett pluval4+ dock har jag 2 filter till
                    ett litet halvliter filter och ett eget 2l filtermatrial
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Sailor
                      • April 2004
                      • 57

                      #11
                      Min personliga erfarenhet av fluvals innerfilter är överlag dåliga. har haft 3st som gått sönder och dom blir snabbt igensatta. Jag har kört med eheim i många år nu, även ytterfilter till mitt 600L och dom har det aldrig varit problem med och dom är tysta. det finns det mycket tillbehör och ett brett sortiment av eheim filter/pumpar.
                      Kör med ett fluval innerfilter av den nya modellen i mitt 100L akvarium(fick med när jag köpte) men det blir dålig fart på det efter en vecka fast det knappt är något i filtret..klen motor? jag rekomenderar eheim, lite dyrare men värt enligt mig.

                      Kommentar

                      • spaceace
                        • February 2003
                        • 257

                        #12
                        Om du är ute efter att få akvariet så tyst som möjligt så bör du nog inte använda någon luftpump.
                        Min zoon
                        Mitt fotogalleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...