Fråga om sigma innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Fråga om sigma innerfilter?

    Hej!
    Behöver verkligen hjälp av er rutinerade! Skrev ett inlägg i nybörjarforumet men har inte fått svar än så provar här oxå - hoppas det är ok! Jag har köpt ett sånt här filter http://www.akvarieshopen.com/shop/?artnr=94127 men det verkar för stort för mitt 100 liters akvarie - eller är det jag som inte fattar hur det ska sitta? Ska munstycket ( eller vad man ska kalla det.. ) sitta under ytan, i ytan, eller över? I mitt akvarie hamnar det över (glaset kommer snett över )plus att det dånar och porlar som bara den. Kommer inte trivas att ha akvarie hemma om det ska låta så.. Hoppas jag kan lämna tillbaka det - vad rekommenderar ni som hållt på ett tag för filter till 100 liter? (vill ju inte bli pålurad ett annat lika kasst.. ) En annan dum fråga oxå - hur kommer syret in vattnet med ett sånt här filter?

    /Ledsen nybörjare
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Tanken är ju att filtret ska stå rakt upp och ner så att säga. Efetrsom det är 35cm högt så bör man väl ha ett kar som är 50cm om det ska få plats.
    Utblåset/munstycket har man strax under vattenytan. Det är ytrörelsen av vattnet som ger syresättning (det gäller förövrigt alla filter/pumpar, bubblor är bara för synskull).
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      på bilden ser det ut som man kan använda endast 2 av filter "kuddarna" då borde du få plats med den!

      Kommentar

      • AquaGold
        • October 2005
        • 46

        #4
        Tack snälla! Då har de sålt ett för långt till mig.. kommer inte riktigt ihåg måtten - men 50 högt är det inte.. Kanske därför det funkar så dåligt och väsnas då? Fult som stryk är det ju oxå - döljer halva bakgrunden ( fast har ju inga växter än iof..) Usch - höll på att ge upp där ett tag när jag inte fattade hur det skulle vara... skönt om man kan ha ett mindre..

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          byt det mot ett mindre
          är mitt tips

          jag har 3st i mitt kar ... då sitter iofs också alla dom bakom bakgrunden
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • AquaGold
            • October 2005
            • 46

            #6
            Japp! Bytte mot den mindre modellen med hälften så stark motor och två filterdelar. Nu porlar det så fint, så fint! Ville knappt stänga av det sen.. ( har ju inga fiskar än..)! Hoppas det kommer räcka till bara.. fast ytrörelsen går ju att öka ytterligare. Läste att själva filtret var det viktigaste för att bra bakterier fäster där - men får ju ändå inte plats med större så.. Annars får man väl köpa fler sen.

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              Ursprungligen postat av AquaGold
              Japp! Bytte mot den mindre modellen med hälften så stark motor och två filterdelar. Nu porlar det så fint, så fint! Ville knappt stänga av det sen.. ( har ju inga fiskar än..)! Hoppas det kommer räcka till bara.. fast ytrörelsen går ju att öka ytterligare. Läste att själva filtret var det viktigaste för att bra bakterier fäster där - men får ju ändå inte plats med större så.. Annars får man väl köpa fler sen.
              VA?? stänger du av det? Det ska vara igång hela tiden även om du inte har fiskar ännu... stäng bara av den stunden du gör rent karet/byter vatten! Det etableras nyttiga bakterier i filtret, dom dör om du stänger av filtret en längre stund.. nån timme circus
              Senast redigerad av sunkan aspidoras; 19 January 2006, 14:10.

              Kommentar

              • AquaGold
                • October 2005
                • 46

                #8
                Gör det?? Oj.. Tänkte ju inte skaffa fisk förrän slutet av nästa månad tidigast(ska resa bort och så känner jag att jag måste lära mig mer först och så väntar jag på ljusrampen, vet inte om jag gjort rätt med gruset heller eller vad man ska ha alla olika vattenmedel till .. är väldigt osäker än så länge som ni märker.. )

                Ska det vara på SÅ länge (flera veckor..) eller hur långt i förväg ska det stå på innan man sätter i växter och fiskar då?

                (förstår att ni är trötta på dumma frågor.. men verkligen inte lätt att fatta hur allt ska va.. akvarieböcker (iallafall de jag hittat hitills är ju värdelösa..))

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  Ursprungligen postat av AquaGold
                  Gör det?? Oj.. Tänkte ju inte skaffa fisk förrän slutet av nästa månad tidigast(ska resa bort och så känner jag att jag måste lära mig mer först och så väntar jag på ljusrampen, vet inte om jag gjort rätt med gruset heller eller vad man ska ha alla olika vattenmedel till .. är väldigt osäker än så länge som ni märker.. )

                  Ska det vara på SÅ länge (flera veckor..) eller hur långt i förväg ska det stå på innan man sätter i växter och fiskar då?

                  (förstår att ni är trötta på dumma frågor.. men verkligen inte lätt att fatta hur allt ska va.. akvarieböcker (iallafall de jag hittat hitills är ju värdelösa..))
                  Växter kan/ska du sätta i redan dag 1. sen antingen ha i lite mat varje dag eller använda nitrivec för att få igång kvävecyceln (få en bakterieflora) efter ca 1 vecka kan du introdusera de första fiskarna... köp bara några få till att börja med och skaffa flera senare! Om man stoppar i för många direkt i början kan man få en nitrittopp och fiskarna dör! Läs på före starten så du slipper tråkiga missöden!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...