Hagen Glomat död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Hagen Glomat död

    Verkar som min älskade elektroniska lysrörsballast "Hagen Glomat 2x40 watt" gett upp. Det är inga skruvar på den så jag undrar lite vad som kan ha gått fel med den.

    Den har hållt på och betett sig konstigt den senate tiden där den oregelbundet växlat mellan två olika "ljusstyrkor".

    Är det något man kan fixa själv eller är det bara att slänga på tippen?
    http://www.defblog.se
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Du kan möjligtvis inte få fatt på ett el-schema?
    I så fall kan vi slå våra rostiga ihop
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Farsan bad om lite bilder så det kommer senare. Nu har jag öppnat den och kan konstatera att den säkring som finns är okej och att strömbrytaren är okej också.

      Jag har även testat att rören funkar på andra ballaster jag har och att det måste vara någon gemensam komponent till båda systemen som ballat ur eftersom det är båda rören som slocknat.Däremot är jag osäker på om det var båda eller bara ett rör som slumpmässigt ändrande intensitet.

      Återkommer med bilder så ni kan få ge förslag på var jag ska mäta.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Här kommer några bilder



        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          hör med david c han har en annons här på zoopet
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            ser ut som dom 2 stora elektrolytkondensatorerna har börjat läcka.
            om du är duktig med lödkolv kan du värma loss dom och mäta upp dom med hjälp av kapacitansmeter.
            finns i en del voltmetrar.
            tänk dock på att dom har en + och - pol.

            tycker även det ser ut som "brännmärken" på ett par ställen.
            i mitten på bild 2 sitter en ic krets med kylfläns som också ser "bränd" ut.
            Senast redigerad av Raven; 15 January 2006, 01:21.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • David.C
              • October 2003
              • 50

              #7
              Får man fråga... Är den en instant-start (rören tänder omedelbart när man slår på strömmen, ung. lika snabbt som en vanlig glödlampa) eller en varmstartsreaktor?
              Det spelar ju ingen roll i frågan, men... är bara intresserad. Troligen är det väl en instant-start, för det ser ut att vara ganska få komponenter på brädan.
              (Dessutom är de ju oftast bra mycket billigare än varmstartsdon.)

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                tycker kondingarna verkar helt ok
                Avagringen på dom e från annat
                dock verkar ena transistorn vara bränd

                den har i alla fall gett ifrån sig mer värma en det var tänkt kan iofs vara så ett värmen bränt andra komponenter i närheten
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av mayday
                  tycker kondingarna verkar helt ok
                  Avagringen på dom e från annat
                  sett liknande bilder alltför många gånger gällande substandard elektrolytkondensatorer på moderkort där dom helt eller delvis slutat fungera med ett icke fungerande moderkort som följd.

                  avlagringen som du kallar det ser väldigt likt ut bränd elektrolyt.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • lysröret
                    • October 2004
                    • 312

                    #10
                    det är ju det jag alltid sagt: elektronik håller inte så värst länge.
                    ta den till en tv-reperatör så lagar han den på några timmar om han har delarna hemma.

                    Kommentar

                    • David.C
                      • October 2003
                      • 50

                      #11
                      En TV-reparatör i "några timmar"? Det låter som en dyr affär...

                      Kommentar

                      • ovsor
                        • November 2004
                        • 104

                        #12
                        Jag tycker "det brända" ser ut som vanlig elektoniklack som används på kort som e utsatta för extrema miljöer ex,vis fukt o värme, ute m.m. Lägg märke till att lacken finns på andra komponenter också ex transformatorerna.Lacken brukar kännas hård men trycker du med nageln i den blir det ett märke. Prova att mäta komponenterna med en digital ohmmeter inställt på lågt värde. Hitter du ngt som e helt kortslutet så kan du räkna med att det är trasigt.Kortslutet=0 ohm. Prova att mäta med högt värde, 1-10 Mohm, hittar du ngn komponent med totalt avbrott så kan du räkna med att den e trasig. Du måste mäta fr "bägge hållen" dvs växla testsladdarnas polaritet när du mäter på dioder, transistorer eller halvledare över huvud taget. Du kan också köra en sk renovering om du tycker det är värt jobbet dvs löda loss kritiska komponenter, halvledare kondingar mm o ta med till elektronikaffären o köpa nya helt enkelt. Komponenter e inte så dyrt i regel.

                        Kommentar

                        • Dalkarl
                          • July 2002
                          • 73

                          #13
                          Hej.
                          Jag har under många år (visserligen FÖR några år sedan också) hållit på med felsökning på elektronik.
                          Det första man gjorde då var att löda om allt som såg "misstänkt" ut på baksidan av kortet.
                          Om man tittar riktigt noga på lödningarna kan man se på vissa att det liksom är en svart ring runt tråden som sticker ut ur lödningen. Denna kan ibland tyda på att det blivit oxid mellan lödningen och tråden(kall lödning).
                          Om man löder om en sån här lödning så BRUKAR det fixa de flesta fel, ibland får man dock löda bort tennet innan man lägger dit nytt.
                          Steg 2 i felsökningen blir sen att byta elektrolyt kondensatorer (de stora kondingarna) för de brukar "torka ut" så värdena blir felaktiga precis som Raven skriver.

                          /Göran

                          Kommentar

                          Arbetssätt...