Till Er som har AquaClear - Störande ljud?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sharkbait
    • October 2005
    • 152

    Till Er som har AquaClear - Störande ljud?

    Inskaffade mig AquaClear 802 och stör mig på ljudet från den!!
    Det sitter fast med sugplopparna mot glaset. För dessa ett störande Mmmmm-ljud?
    Har ett ytterfilter som står i möbeln och det är så gott som tyst när bara det är igång men direkt man stoppar kontakten i väggen så kommer det där Mmmm-ljudet från AquaClear 802.


    Någon som har ett förslag?

    Mvh
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    #2
    Har ett Aqua clear 402 och det väsnas som f-n trodde först att det hade kommit in sand i den men har gjort ren den och det väsnas än, ja mummel ljudet har jag oxå men det är inget mot vad den låter nu.

    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      TACK för info så man slipper göra det misstaget!!! den enda rörliga delen är ju impellern, så antingen är den obalancerad eller så är axeln sned...

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Sharkbait hur mycket hörs den om du tar loss den från glaset och låter den hänga i sladden ???
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • stegu75
          • October 2005
          • 41

          #5
          Tror med att det är vibrationer mot glaset,min 802 kan låta lite ibland.
          MVH Stegu75


          250 L Malawi
          220 L Ancistrusfamilj
          375 L Guldfisk,Guldid
          Ca,4500 L damm på gården till Guldfiskarna,Guldidarna

          Kommentar

          • Sharkbait
            • October 2005
            • 152

            #6
            Problemet var ploppupphängningen. Ändrade till den som man skrivar fast och då försvann nästan allt ljud. .. . Det var antagligen vibrationer pga att pumpen sitter bara "hängandes" och inte fast i ngt läge med plopp..
            Synd att ploppupphäningen inte fungerar direkt....


            Mvh

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Tror det ska hänga med små gummigrejjer som man ska använda för att få tyst på pumpen? Min ligger på botten på en bit filtermatta, så jag vet inte riktigt hur det skulle fungera.
              Tycker manualen är helt superkass till deras pumpar. I min stod det mest att man inte ska klippa av sladden och så...
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • HQI
                • November 2004
                • 207

                #8
                Jag hade en 802 inbäddad i små utskurna kuber från grovporig filtermatta bakom en BTN-modul. Jag borrade hål i modulen för utblåset på 802:an och satte en bit slang som gick in i modulen och sedan tryckte in utblåset i slangen, ändå "burrade" det i akvariet. Eftersom modulen är fastlimmad i glaset borde slangen och filterkuddarna dämpa vibrationerna från pumpen, men det räckte inte. Ersatte den med en aquabee som sitter i sugpropparna och nu hörs det inte. Aquabee`n är känslig när den varit avstängd, ibland får man bryta strömmen en gång till för att den ska komma i "balans" och arbeta tyst igen.
                HQI

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  #9
                  Min AquaClear skramlar lite tycker jag, ska ta en titt på fästet där den sitter på glaset, vad kan man annars göra, byta impeller?

                  Vilka pumphuvuden ska man köpa, är Eheim kompakt pump ljudlös?
                  Andra tysta cirkulationspumpar?
                  Senast redigerad av Leonard; 14 January 2006, 13:51.
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Sharkbait
                    • October 2005
                    • 152

                    #10
                    Ursprungligen postat av Leonard
                    Min AquaClear skramlar lite tycker jag, ska ta en titt på fästet där den sitter på glaset, vad kan man annars göra, byta impeller?

                    Vilka pumphuvuden ska man köpa, är Eheim kompakt pump ljudlös?
                    Andra tysta cirkulationspumpar?

                    Vad jag har uppfattat så är det vid fästet som problemet ligger. Att det inte sitter fadt ordentligt utan kan vibrera lite som i sin tur gör ett störande ljud. .

                    Mvh

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      ok, tack!
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...