Tips på IKEA-möbel till 112 liters kar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Tips på IKEA-möbel till 112 liters kar!?

    Ska flytta alldeles snart. Det slog oss idag att akvariet skulle stå på något i den nya boningen. Idag står den på den plomberade öppna spisen i lägenheten.
    Det är lite ont om tid och ingen av oss har lust att snickra nu.
    Är det någon som har ett konkret tips på en bra möbel från IKEA, som tål ett 112 liters + 25 kg sand i akvariet??
    Tack på förhand!
    /Pär
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    skulle den passa eller blir de ör lågt kanske ?

    Vi finns över hela Sverige från Malmö i söder till Haparanda i norr. Med 21 varuhus finns vi nära dig. Om inte kan du alltid handla online, vi levererar över hela landet. Välj ditt IKEA varuhus för att se öppettider, lokala aktiviteter och servicetjänster samt aktuella kampanjer och erbjudanden.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #3
      Tack för ditt förslag!
      Lite låg är den faktiskt, men definitivt inte helt fel.
      Det behöver nödvändigtvis inte vara IKEA, bara det är en färdig pjäs att köpa.

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        ja tycker den e väldigt snygg men som sagt, lite låg e den..
        annars kan man ta en underdel till en bokhylla. dom brukar va billiga om man hittar nån begagnad och e hyfsat stabila
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #5
          Vi finns över hela Sverige från Malmö i söder till Haparanda i norr. Med 21 varuhus finns vi nära dig. Om inte kan du alltid handla online, vi levererar över hela landet. Välj ditt IKEA varuhus för att se öppettider, lokala aktiviteter och servicetjänster samt aktuella kampanjer och erbjudanden.


          ELLER

          Vi finns över hela Sverige från Malmö i söder till Haparanda i norr. Med 21 varuhus finns vi nära dig. Om inte kan du alltid handla online, vi levererar över hela landet. Välj ditt IKEA varuhus för att se öppettider, lokala aktiviteter och servicetjänster samt aktuella kampanjer och erbjudanden.



          ELLER

          Vi finns över hela Sverige från Malmö i söder till Haparanda i norr. Med 21 varuhus finns vi nära dig. Om inte kan du alltid handla online, vi levererar över hela landet. Välj ditt IKEA varuhus för att se öppettider, lokala aktiviteter och servicetjänster samt aktuella kampanjer och erbjudanden.


          ELLER

          Vi finns över hela Sverige från Malmö i söder till Haparanda i norr. Med 21 varuhus finns vi nära dig. Om inte kan du alltid handla online, vi levererar över hela landet. Välj ditt IKEA varuhus för att se öppettider, lokala aktiviteter och servicetjänster samt aktuella kampanjer och erbjudanden.




          ps. för dem som inte vet så kanske det hade varit bra om du hade skrivit ut måtten har själv 3st 112l o gissar på att dem är 80*35 ?
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • museo12
            • May 2005
            • 135

            #6
            Tack för fler bra förslag!

            Måtten ja, 80*35*46 cm

            Kommentar

            • MoZZe
              • August 2005
              • 529

              #7
              Ajo... jag har funderat på 2st sånna till mitt 375l kar lite för kort på djupet. men sånt går alltid att lösa på något sätt. mitt kar är ju 150*50 (B*D)
              240l Växtkar | 112l Sälskapskar

              Min Blog

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                inte kollat på länkarna men tänk på att välja en möbel där skivan ligger på benen och inte sitter med skruv mellan benen för då försvinner mycket av bärkraften.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  #9
                  Jag har tv-bänken från serien "Magic" som kommer ifrån IKEA =)

                  Tycker du ska kolla på den iaf...
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Tror det blir svårt att öppna översta lådan på en IKEA-byrå om man har 150kg ståendes uppe. Spånskiva är ju inte det styvaste materialet direkt.
                    Det är garanterat säkrare att välja någon hylla el dyl. som har ett stöd även i mitten på skivan karet står på.
                    För att få en hint om vad en byrå skulle klara i vikt kan man kolla tex vad IKEA anger som max belastning på en Billy-hylla (tror att det är 50kg/hyllplan)
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      Jag har själv ett MP80 112L på en Malm-byrå, men jag har lagt en laminatskiva (typ köksskiva) på, inte så mycket för att jag inte tror det håller (akvariet är lika brett som byrån så all kraft hamnar på sidostyckena) utan för att jag inte vill förstöra träfanéret med vatten spill som kryper under akvariet.

                      Detta har vi haft i ett par år nu, köpte byrån när Malm var helt ny som modell.

                      Ett tips, Malm finns i lite olika höjder.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av NE
                        (akvariet är lika brett som byrån så all kraft hamnar på sidostyckena)
                        Det är nog avgörande att kraften kommer på sidostyckena om en möbel i spån ska hålla för ett kar i den storleken.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Hugin
                          • December 2005
                          • 499

                          #13
                          Har mitt 19 liters akvarium på en malm byrå/sängbord brevid sängen. Kommer att sätta i en röd diod så jag kan kolla på akvariet på natten! Nu letar jag bara efter en nattaktiv fisk som passar i akvariet. Malm är byggd i spånskiva och faner. Hur gör man det där komma tecknet över e'et?
                          "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                          Winston Churchill

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            så här: é (knappen snett upp höger från Å och sen e-knappen)
                            För övrigt så är nog ett 19l kar rätt lungt att ställa var som helst nästan.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Hugin
                              • December 2005
                              • 499

                              #15
                              varför inte bara ställa akvariet på ett bord halvfullt och sen snickra ihop nått?
                              "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                              Winston Churchill

                              Kommentar

                              Arbetssätt...