Håller golvet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Håller golvet?

    Hejsan!

    Var lite aktiv här för sådär 2 år sedan, har sedan dess genomgått både hjärtoperationer som har gjort att jag inte orkat med att ha ett akvarium denna tid...
    Nu däremot så är jag tillbaka med nya (halv)friska tag och vill ge mig på ett akvarium på runt 320 liter. Frågan är om golvet håller! Kan man ställa ett såpass stort akvarium i ett rum där golvet är (i princip) oisolerat? Vad kan det max väga med sten, sand och rötter? Golvet har träbjälklag och under rummet finns det en gammaldags jordkällare (en sådan man går in i utifrån via två nästan vågrätta dörrar).
    Har för tillfället ett 62-liters kar på samma plats, det är igång och fyllt med allsköns inredning, vatten samt fiskar. Tror dock inte det är riktigt samma tyngd...

    Vore tacksam för svar!
    Senast redigerad av skadedjur; 11 January 2006, 22:56.
    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

    #2
    Ursprungligen postat av skadedjur
    Hejsan!

    Var lite aktiv här för sådär 2 år sedan, har sedan dess genomgått både hjärtoperationer som har gjort att jag inte orkat med att ha ett akvarium denna tid...
    Nu däremot så är jag tillbaka med nya (halv)friska tag och vill ge mig på ett akvarium på runt 320 liter. Frågan är om golvet håller! Kan man ställa ett såpass stort akvarium i ett rum där golvet är (i princip) oisolerat? Vad kan det max väga med sten, sand och rötter? Golvet har träbjälklag och under rummet finns det en gammaldags jordkällare (en sådan man går in i utifrån via två nästan lodrätta dörrar).
    Har för tillfället ett 62-liters kar på samma plats, det är igång och fyllt med allsköns inredning, vatten samt fiskar. Tror dock inte det är riktigt samma tyngd...

    Vore tacksam för svar!
    Jag gissar på 500kg
    Vad ska karet stå på?
    Aluminiumställning?
    Jag tror inte tyngden är ngt problem om man fördelar den.
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

    Kommentar

    • skadedjur
      • September 2003
      • 188

      #3
      Ursprungligen postat av Buckshot
      Jag gissar på 500kg
      Vad ska karet stå på?
      Aluminiumställning?
      Jag tror inte tyngden är ngt problem om man fördelar den.
      Nja, jag tänkte mig ett möbelakvarium, alltså på en träställning med skåp eller dylikt. Men det kan ju hända att det blir en aluminiumställning, har haft det innan till en 220-litare, dock inte i detta huset...
      // Karolina //
      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Buckshot
        • February 2003
        • 456

        #4
        Det kan inte vara ngt problem.
        Då måste huset vara ruttet.
        Jag har ett kar som väger över 2ton.
        Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          du kan ju alltid ställa dej och hoppa jämfota med grannen hängandes på ryggen

          skämt osidå låter som du kan stöta upp golvet underifrån om det behövs och kanske kan va nåt å tänka på, SPECIELLT om golvet sviktar när du står å gör där.

          annars en stöddig mdf skiva på golvet gör mycket.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Sharkbait
            • October 2005
            • 152

            #6
            Ja, det ska hålla. . .

            Men ställ karet så att det står på så många bjälkar som möjligt .. .

            Alltså om bjälkarna ligger såhär :

            ===================

            ===================

            ===================

            ===================

            Då ställer du karet tvärs över bjälkarna och inte jämns med bjälkarna. Just för att det blir stabilare och flera bjälkar tar upp tyngden. . Bjälkarna kan ligga på 30cc men mest troligt på 60cc om inte huset är från 1600-talet för då kan de ligga lite hur som helst. . .

            Mvh

            Kommentar

            Arbetssätt...