Yngel akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Yngel akvarium

    har sett att det finns yngelakvarie i plast 20 liters med lock duger det till
    yngel?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Det beror väl på hur många yngel... Men vad jag sett här på forumet är det många som köper "Flaj-boxar" (tror det heter något sånt) på Ikea och har yngel i...

    En del har fiskar i badkaret...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      tappat spåkulan

      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Det beror väl på hur många yngel... Men vad jag sett här på forumet är det många som köper "Flaj-boxar" (tror det heter något sånt) på Ikea och har yngel i...

      En del har fiskar i badkaret...
      Hur många yngel är ju lite svårt att veta för jag har tappat bort min spåkula Tänkte om det räckte med något simpelt typ en plastlåda på kanske 20-30 liter med en doppvärmare och filter funkar inte det?
      eller kanske doppvärmaren ställer till problem i en plastbox?
      /bobbyfuller
      Senast redigerad av bobbyfuller; 11 January 2006, 17:36.
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Jag använder "Flajbox", rymmer väl 20-25 liter(?). Den är dock lite för mjuk för att man ska fylla den fullt. Har doppvärmare i den och en luftpump... Fungerar bra (förutom att pumpen låter lite för mycket ).
        /Mattias

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Det beror på vad för sorts fisk det är som ska yngla av sig, småfirrar eller stora firrar? Typ guppys eller jaguar ciklider

          Jag har 2st 54liters som jag drar upp mbuna yngel i, dock när de blir runt 2,5 cm och det rör sig om mer än 15 individer så ser det bra trångt ut.

          Tänker skaffa mig ett 1 meters kar som de får simma i när de blir för "stora"
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #6
            Vi finns över hela Sverige från Malmö i söder till Haparanda i norr. Med 21 varuhus finns vi nära dig. Om inte kan du alltid handla online, vi levererar över hela landet. Välj ditt IKEA varuhus för att se öppettider, lokala aktiviteter och servicetjänster samt aktuella kampanjer och erbjudanden.

            Är det en sån här låda?
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av Hugin
              Ja, det är den. Finns lock till också.
              /Mattias

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                35,52l rymmer den maximalt. Men eftersom den inte är helt rektangulär så försvinner ju ett antal liter, skulle tippa på att man får in max 25-30 liter i den.
                Vet inte hurdan "plastbytta" bobbydrunk far efter, men det bör väl funka tror jag. Men som sagt så säger ju inte storleken så mycket när man inte vet antal yngel och vilken art det är. Men för "normala fiskar" så tror jag inte det är någon fara när de är småttingar.
                Bobbydrunk: Hör gärna av dig när du hittat din spåkula!
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Det är svårt att fylla den helt också då den är lite mjuk. Har man för mycket vatten i den så buktar sidorna ut och det är svårt att lägga på locket då (om man nu har lock till). Så 20 liter är nog ganska lagom att ha i den. Funkar som sagt bra i början på de flesta yngel, men självklart bör man byta upp sig när ynglena börjar få lite storlek.
                  /Mattias

                  Kommentar

                  Arbetssätt...