två dumma frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Em_I_Am
    • August 2005
    • 17

    två dumma frågor...

    Hej!

    Jag har redan ett 60liters kar som inte har något underrede så att säga utan det står i en ganska bastant bokhylla. Vill ha det mer fristående o tittar lite på vad man kan ställa det på... Det lär väl väga minst 60 kg kan jag tro så jag har ingen aning om vad jag vågar ställa det på
    har samma problem med ett kar jag fått som är på ca 120 liter... VAD ska jag ställa det på? Vill ju inte att allt ska braka ihop
    Är väl inte så förtjust i dem fula metallunderredena som finns men inte heller miljonär så att jag kan köpa en trämöbel avsedd för akvarium. Har kikat på IKEA´s möbler o dem har både en del byråar o småbord som jag gillar, men det står ju inte maxvikt på dem....

    Nu till min andra fråga... Det karet jag ska få är bara lite använt (knappt ett år tror jag det var) Men sedan dess har det stått tomt i ett par år. Borde jag silicona om det för att slippa kommande läckor? Just nu är det säkert tätt... Men det vill jag ju att det ska vara om ett år oxå.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    1. de fleste byråer och liknande från ikea lär palla vikten.
    2. det är ingen fara att det stått tomt, du behöver verkligen inte silikona om det, såvida inte silikonet har torkat eller släppt nånstans.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      jag har mitt 112l på en tidigare ganska ranglig byrå. men när akvariet kom på plats blev den stadig och funkade perfekt.

      tror de flesta möbler av trä klarar tyngden(om de inte står på konstiga ben eller har hjul)
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Em_I_Am
        • August 2005
        • 17

        #4
        tack för svaret

        Ok. Jag ska syna det noga o fylla på lite i taget. Om det torkat känns silikonet hårt eller? det ska väl kännas gummiaktigt antar jag

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Ha det stående til exmpel i tvättstuga eller badrum och fyll det helt, och kolla sedan om det fattas vatten eller om det rinner någonstans. För att upptäcka små läcker kanske du behöver ha det stående ett par dagar.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Om du är lite kunnig på hur möbler ska se ut för att vara hållfasta kan du köpa på IKEA annars tycker jag du ska köpa en akvariebänk/stativ

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Här är ett kanonstabilt bord från IKEA som vi har våra 54 liters akvarier på. Leksvik, sidobord, L:76, B:32, H:60. Man kan köpa korgar och ställa i facken för att gömma akvarietillbehören och dölja sladdarna.
              Bifogade filer
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                går ju alltid spika ihop nåt själv annars.
                ska ja göra om ett par månader.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...