Om siliconet börjar lossna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Om siliconet börjar lossna

    Äntligen har jag hämtat hem mitt gratiskar.

    Petade på siliconet och konstaterade nöjd att det var mjukt. Men så tittade jag närmare och det har börjat lossna i "kanterna". Äsch, ingen fara tänkte jag, bara jag kan låta bli att pilla på det. men så såg jag att på ett ställe ser det ut att nästan vara helt löst.

    Är det någon mening att fylla karet med vatten eller är det bara till att silikona om?

    (Och jag sa aldrig att det är vackert. )
    Bifogade filer
    /Nina
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Inte för att jag är någon expert direkt.. Men säg att du inte silikonar om. Du fyller det med vatten, och det håller! När du vet att silikonet är "löst", vågar du då sova tryggt på nätterna? Är det ett litet 30l så kanske det inte är så jättefarligt, men är det ett stort kar så är det väl i alla fall tryggast att silikona om det.
    Om det håller eller inte vågar jag inte svara på, men gör det som känns tryggast. Tror inte någon kan garantera dig 100% att det håller.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Ursprungligen postat av y0da
      Inte för att jag är någon expert direkt.. Men säg att du inte silikonar om. Du fyller det med vatten, och det håller! När du vet att silikonet är "löst", vågar du då sova tryggt på nätterna? Är det ett litet 30l så kanske det inte är så jättefarligt, men är det ett stort kar så är det väl i alla fall tryggast att silikona om det.
      Om det håller eller inte vågar jag inte svara på, men gör det som känns tryggast. Tror inte någon kan garantera dig 100% att det håller.
      Karet är på ca 180 l så det blir ju en del vatten.
      jag hade tänkt ställa det i badrummet ett par dagar och se om det läcker. Men om det finns risk att siliconet lossnar trots att det inte läcker är det ju lönlöst. Jag som hoppades få igång det nu när jag har några dagar ledigt.
      /Nina

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Jag bestämde mig till slut för att testa i alla fall. Men så kom jag på en sak...

        Man kan väl inte bara ställa karet på badrumsgolvet och fylla det hur som helst, eller? Jag menar, varför skulle det vara mindre riska att glaset spricker i badrummet än på en bänk i vardagsrummet om det inte står helt rakt? :o

        Karet är nu fyllt till 1/3 ungefär. Vågar jag fylla det helt eller ska jag tömma ur det igen?
        /Nina

        Kommentar

        • santa
          • December 2005
          • 504

          #5
          Står den i badrummet är det väl ingen fara har svårt o tänka mig att det skulle forsa ut vatten,det kommer nog bara droppa lite om det inte håller tätt.
          Min hemsida http://santanagti.mine.nu

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            Risken om det står snett är ju att hela glaset spricker, och då har du glassplitter i badrummet och inget akvarium längre
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Jag fyllde mitt 136l i badrummet först, fungerade prima. Sen när jag skulle bära bort det så hade botten spruckit. Förmodligen var det ojämnt eller också låg det sandkorn eller något på golvet. Det är nog säkrast att lägga ut ett liggunderlag eller frigolit eller något innan du fyller det helt, så du inte gör en "y0da" :P
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Det står inte på glaset, utan det är en ganska tjock ram runt. Dessutom sitter det något som liknar fanér i botten, under glaset.
                Jag tömde hur som helst ur nästan allt vatten igen. Får komma på ett sätt att få det rakt så jag kan kolla om det läcker. Golvet lutar ju (kommer just nu inte på vad det heter. ).
                Jag är alltså inte orolig för vattenskador utan för att karet inte ska hålla.

                Sedan undrar jag varför det är så viktigt att man får bort ALLT gammalt silicon om man ska göra om det. Jag har läst tråd efter tråd men ingenstans står det just varför.
                /Nina

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  För att det nya silikonet skall få bättre fäste??
                  För att det inte är så snyggt med en bautasträng med silikon?
                  Skriver med frågetecken för jag vet inte bättre men tror som är livsfarligt...

                  Jag ville bara dela med mig av att här hemma har vi minsanne mej silikonat om ett akvarium. Tror vi gjorde om silikonfogarna kanske fyra-fem gånger innan det blev tätt. Och kan vi så kan du!! Det var faktiskt inte så jobbigt. Visserligen gjorde vi det på sommaren så vi kunde ställa akvariet på balkonegn när fogen skulle torka för det luktar starkt av ättika medans det härdar.

                  Jag har svårt att se på bilden hur det har lossnat...
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • mam
                    • May 2004
                    • 1064

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Jag har svårt att se på bilden hur det har lossnat...
                    Det som ser vitt ut är det som lossnat. Bilden blev ju inte den bästa.
                    Jag ska undersöka lite närmare imorgon.
                    /Nina

                    Kommentar

                    • gunpowderboy
                      • October 2005
                      • 17

                      #11
                      Hade samma problem med ett kar som jag fick av en polare. Helt plötsligt en dag hade det börjat läcka. Tömde, torkade och skar bort så mycket silikon som jag orkade och lade på nytt. Funkade perfekt. Tvätta med ammoniak innan du lägger på nytt så får du bra fäste.

                      Det jobbigaste var att få bort så mycket som möjligt av det gammla, Jag tog inte bort allt och det funkar fortfarande. (Ta i trä!)

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Tvätta med ammoniak funkar säkert, men det luktar ju som djävulen själv !!!!!
                        Aceton är ett bättre val, alla gånger.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          grovskär med en vass kniv, brytbladskniv funkar fint.
                          sen finskär man med en sånhär http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91744

                          har man då ett ramakvarie är det ju bara att göra rent med aceton eller dylikt och på med maskeringstejp för att få raka fina linjer och få bort spill.
                          på med silikon och sen bort med tejpen innan det härdar.

                          ps.
                          badrumsgolv är allt annat än släta då dom slutar mot brunnen.
                          en korrekt slutning ska va 1cm per meter och det är mer än ett akvarie tål.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            Ursprungligen postat av mam
                            Äntligen har jag hämtat hem mitt gratiskar.

                            Petade på siliconet och konstaterade nöjd att det var mjukt. Men så tittade jag närmare och det har börjat lossna i "kanterna". Äsch, ingen fara tänkte jag, bara jag kan låta bli att pilla på det. men så såg jag att på ett ställe ser det ut att nästan vara helt löst.

                            Är det någon mening att fylla karet med vatten eller är det bara till att silikona om?

                            (Och jag sa aldrig att det är vackert. )
                            Det karet skulle jag aldrig ha vatten i möjligen terrarie eller växthus!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...