Lite T5 hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

    Lite T5 hjälp

    Haj!
    Är just i akvarie-skaffar-tagen och undrar lite om belysning(som inte följde med karet jag funderar på).

    Tanken är att hänga en lysrörsarmatur från taket en liten bit ovanför karet.
    Jag har fått tag i lite beggade grejer(i princip gratis) som jag får välja vad jag vill ha av.
    Finns dels vanliga armaturer med reflektorer för 2 rör 120cm(36/40W) och dels T5 armaturer med reflektorer för 2 rör ca 112cm(28W).
    Låter det inte lite konstigt med 28W och 112 cm?? Har inte varit för akvariebruk iofs..

    Vad ska jag ta och hur många rör behöver jag. Ja just ni kanske vill veta att karet som är påtänkt har måtten 120x40x50(bxdxh) d.v.s. 240L.
    Ska troligen bli sällskap åt sydamerikahållet med en del växter(men tänker ej satsa helhjärtat på växtkar än fast det är skitsnyggt)...

    Hoppas nån kan ge lite tips.

    Magnus
    Senast redigerad av Mage; 09 January 2006, 10:38.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Låter det inte lite konstigt med 28W och 112 cm?? Har inte varit för akvariebruk iofs..
    T5 finns i NO (normal output) och HO (high output) utförande och detta är troligen NO.
    Detta är beroende på balasten vilka rör som ska användas, så det går inte bara att byta rör.
    Det man normalt använder i akvariesammanhang är HO.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Mage
      • January 2004
      • 165

      #3
      Aha det är alltså så det ligger till!?
      Anade att det inte skulle funka.

      Men då tänker jag köra med vanliga rör(T8) som planen var från början.

      Kanske någon kan hälpa mig med hur många rör det behövs i så fall??

      Som sagt karet är 50 högt och på 240L..

      Tanken var 2st Aquarelle 36W i dubbelramp med reflektorer hängandes från taket. Räcker det?

      Mage

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Jag skulle nog kalla det i minsta laget (för växterna), hade nog själv satsat på 4 rör.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag kör 4*36W till mitt 450 så visst funkar 2*36W till 240 men som sagt det är lite lite
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...