tips på innerpump? trio 3000?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kringlan
    • October 2002
    • 100

    tips på innerpump? trio 3000?

    hejsan

    Jag är en nybörjare på akvarie sen cirka en 4 månader tillbaka där jag satte igång mitt akvarium efter ett köp som jag gjorde i juni 2002.

    Det är så här att jag är inte helt nöjd med pumpen känns det som.
    Jag har nämligen en pump som är av märket HAGEN och heter TRIO 3000.
    Denna pump är uppbyggd i 3 kammare.

    I 1:a kammaren sitter ett mekaniskt filter i form av ett filtermaterial av skum eller liknande.

    Länk till bild



    I 2:a kammaren sitter ett biologiskt filter som er ut som detta på denna bild...(Hagens hemsida)



    i den 3:e kammaren sitter ett adsorptivt filter, active carbon, är det samma sak som aktivt kol?



    Ja detta sitter i sista kammaren innan vattnet sugs in i själva pumpen och går ut i akvariet.

    PÅ adressen http://www.hagen.com/uk/search.cfm?s...trio+3000&CAT= så finns det lite delar till min pump så får ni en liten mer överskådlig blick.

    Jag är inte som sagt helt nöjd med min pump eftersom jag jag tycker den har för liten yta för skumfiltret det mekaniska.
    Fast själva pumpen är ju stor i sig, den tar ju plats i mitt 240 liter akvarium.

    Det är ingen som har ett BRA tips på en bra pump till ett bra pis för en nybörjare.
    Vill ju helst att den ska ta bort den mesta skiten och bakteriet i mitt akvarium eftersom jag nu har råkat ut för munsvamp 3ggr och jag råder ingen bot på det med medicin.

    Vill helst ha en innerpump och inte bygga nåt själv.

    Sen får jag även ibland höga nitrit halter i vattnet fast jag gör vattenbyten 1 gång i veckan och då bytar jag cirka 40% och häller i bakterikultur på flaska vid vattenbytet.