tips på innerpump? trio 3000?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kringlan
    • October 2002
    • 100

    tips på innerpump? trio 3000?

    hejsan

    Jag är en nybörjare på akvarie sen cirka en 4 månader tillbaka där jag satte igång mitt akvarium efter ett köp som jag gjorde i juni 2002.

    Det är så här att jag är inte helt nöjd med pumpen känns det som.
    Jag har nämligen en pump som är av märket HAGEN och heter TRIO 3000.
    Denna pump är uppbyggd i 3 kammare.

    I 1:a kammaren sitter ett mekaniskt filter i form av ett filtermaterial av skum eller liknande.

    Länk till bild



    I 2:a kammaren sitter ett biologiskt filter som er ut som detta på denna bild...(Hagens hemsida)



    i den 3:e kammaren sitter ett adsorptivt filter, active carbon, är det samma sak som aktivt kol?



    Ja detta sitter i sista kammaren innan vattnet sugs in i själva pumpen och går ut i akvariet.

    PÅ adressen http://www.hagen.com/uk/search.cfm?s...trio+3000&CAT= så finns det lite delar till min pump så får ni en liten mer överskådlig blick.

    Jag är inte som sagt helt nöjd med min pump eftersom jag jag tycker den har för liten yta för skumfiltret det mekaniska.
    Fast själva pumpen är ju stor i sig, den tar ju plats i mitt 240 liter akvarium.

    Det är ingen som har ett BRA tips på en bra pump till ett bra pis för en nybörjare.
    Vill ju helst att den ska ta bort den mesta skiten och bakteriet i mitt akvarium eftersom jag nu har råkat ut för munsvamp 3ggr och jag råder ingen bot på det med medicin.

    Vill helst ha en innerpump och inte bygga nåt själv.

    Sen får jag även ibland höga nitrit halter i vattnet fast jag gör vattenbyten 1 gång i veckan och då bytar jag cirka 40% och häller i bakterikultur på flaska vid vattenbytet.

    i mitt akvarium så har jag engelsk sjösten lite magrove rötter några stenar och 10 12 växter ungefär och det har varit igång sedan september nu och jag tycker inte det är särkligt uppmuntrande när fiskar får sjukdomar och allt skiter sig.

    har basiskt ph värde dvs över 5 cirka en 7.


    Vore tacksam för all hjälp.

    [______] 240 liters kar
    [_] 30 liters kar
    "gör inget som jag inte skulle göra"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Jag vet inte riktigt hur ditt filter ser ut - men de flesta innerfilter har en för liten filterkammare (vet faktiskt inte någon som har tillräckligt stor filterdel). Bättre är ofta att använda ett pumphuvud i kombination med en filtermattebit som du kan läsa om i Zoopets filteravdelning. Vill du inte bygga själv så är ytterfilter ett bättre alternativ eftersom deras filterkammare är större.

    "active carbon, är det samma sak som aktivt kol?"
    Ja det är det. Jag tycker inte att man skall använda aktivt kol för kontinuerlig drift så det är bättre att ha ytterligare en enhet av någon av de andra två filtermaterialen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Hej,
      <ul><li> Skippa kolet och fyll det med biologisk material eller filtermatta (som Kjell redan föreslagit)
      </li><li> Om möjligt, minska vattenflödet för att få bättre biologisk filtrering </li><li> Komplettera med flera innefilter, där filtervolymen är viktigare än flödeskapaciteten </li></ul>

      Hoppas det hjälper.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        En liten rättelse. Om ditt ph är mellan 5 och 7 så är det surt och inte basiskt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kringlan
          • October 2002
          • 100

          #5
          Ja jag ska plocka bort det aktiva kolet coh så ska jag gå och köpa mig lite mer filter i akvarie handeln här i staden.

          Jag kan nog inte minska flödet med min pump utan bara själva syreintaget, det är faktiskt lite dåligt.

          Någon med mer förslag?
          [______] 240 liters kar
          [_] 30 liters kar
          "gör inget som jag inte skulle göra"

          Kommentar

          • Smike
            • October 2002
            • 238

            #6
            "Jag vet inte riktigt hur ditt filter ser ut - men de flesta innerfilter har en för liten filterkammare (vet faktiskt inte någon som har tillräckligt stor filterdel)."

            Jo ett vet jag som har hyffsad stor filterkammare, i alla fall för att vara ett innefilter. Själv tycker jag egentligen att det mer kan liknas vid ett ytterfilter som sitter i karet. Nackdelen är att det förståss blir lite större än det man brukar se som mer ordinära innefilter. Å andra sidan så är det förhållandevis diskret i mitt tycke - svart och kubisk, helt ointressant utseende (en fråga om tycke och smak förståss).

            Juwels filtersystem. Den minsta modellen har en filtervolym på 4 liter, standard ligger på 5l och jumbo på 8l. Dom här ingår i Juwels kar. Men jag har för mig att man kan köpa dom lösa också. Här är en pekare till Juwel http://www.juwel-aquarium.com/int/index.html

            Smike
            Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

            Kommentar

            • Kringlan
              • October 2002
              • 100

              #7
              tack smike....
              Jo jag har varit inne på Juwels hemsida men jag har tyvärr inte lyckats hitta sidan där de visar upp kompletta pumpar med filter.
              Du vet ingen svenk internetsida som kanske säljer eller enbart bara visar upp produkten (pump/ar från juwel?) så man vet ett cirka pris på en pump så man inte blir helt lurad i zoobutiken...Man måste ju ta och kolla sig för.
              [______] 240 liters kar
              [_] 30 liters kar
              "gör inget som jag inte skulle göra"

              Kommentar

              • Smike
                • October 2002
                • 238

                #8
                Det enda stället på nätet (svensk) som jag hittat prisuppgifter på Juwel är PWSS. http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=27&strCatalog_ NAME=Innerfilter
                Dom säljer det innefiltret som ingår i Juwelkaren i "lösvikt". Om däremot värmaren ingår vet jag inte (integrerad placering i filtret). Compact 400l ligger på 475:-, Standard 600l 670:-, Jumbo 1100l 1050:-. Vet inte hur priserna är i jämförelse med andra som säljer dessa. En sak, som kan vara en nackdel, är att de främst är konstruerade för Juwelkarens mått, så kolla upp så de inte är för höga för ditt kar. Standard (som sitter i mitt), själva lådan är ca 45cm högt.

                Sedan bilder. Det bästa jag kan hitta är pdf-filer av produktblad/bruksanvisning för Juwelpaketen. Här finns beskrivning på filtret med. http://www.juwel-aquarium.com/pdf/101920_GB.pdf
                (det här är bara en utvald pdf-fil)

                Om du skulle vilja ha kraftigare pumpkapacitet än det som ingår så är det lätt. Det är modulupbyggt, så det är bara att köpa ett kraftigare pumphuvud än det som ingår om du vill. Original pumphuvuden går också att köpa löst och troligen går det att få fast andra märken med om man skulle vilja. Även utrymmet för värmaren i filtret torde möjligen passa andra märken. Sedan så med lite uppfinningsrikedom och lite eget mixtrande, så kan man ju faktiskt fylla och konstruera filtermassan nästan lite som man vill. Filterbehållaren är på sätt och vis byggd efter en rätt öppen lösning.

                Hur bra det är får andra slåss med sina åsikter om. Jag tycker dock att det är en av de mer förnämliga innefilterkonstruktionerna.

                Smike
                Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                Kommentar

                • Kringlan
                  • October 2002
                  • 100

                  #9
                  Tack för hjälpen...var igår och <u>FICK</u>filter av min akvariehandlare......är lite av en stamkund nu så.....

                  jo så jag har bytt ut det aktiva kolet och där proppat in vanligt skumfilter om man nu kallar det så.

                  ja sen vet jag inte vad jag mer ska säga....
                  [______] 240 liters kar
                  [_] 30 liters kar
                  "gör inget som jag inte skulle göra"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...