Luftpump + filter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    • September 2005
    • 30

    Luftpump + filter??

    Flyttar upp ett ämne för att få några svar, hoppas OK!?Jag har läst om airliften på "Malawisidan" och kollade akvarieshopen. Äntligen hittade jag denna variant med luftpump + filter (som jag hade förra gånge det begav sig på akvariefronten) och det verkar ju både bra och enkelt.

    Men några frågor till bättre vetande/mer erfarna: Först en konstruktions fråga, hur mycket plats ska jag ha i botten av ett "airlift" rör - räcker 2-3 cm?? Och hur effektiva är dessa filterkonstruktioner - finns nån övre liter gräns? På akvarieshopen angavs ju max. liter - nån som vet hur pass tillförlitliga de är? Dessutom - visst måste man kunna bygga "filterkammarvägg" med plexi/plastskiva (arbetet blir ju lättare då) eller? Till sist: hur står sig dessa system jfr. med powerheads och filtermatta (bortsett från att de är väsentligt billigare)?

    Några frågor - nu hoppas jag på svar och ev. ytterligare tips / joe
    MVH/ Johan
    ------------------------------------------------
    Värmlänning i exil på Tjörn
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Effektivast blir det om du skärmar av ett hörn med en 5cm tjock filtermatt bit, och sätter ett par rör igenom den, så att de suger nere vid botten längst in i hörnet. Då kan du få uppp genomströmningstakten så pass att det fyller en bra funktion och få en hyfsat stor biologisk yta. som ett plus, kan du enkelt byta ut rören mot powerheads om det behövs.

    Pump kapaciteten beror på rördimmensionen och stighöjden. Längre rör, ger mer lyftkraft,(till en viss gräns) och därför högre flöde, samtidigt som att lyfta över vattenytan så här är väldigt inneffektivt, kapaciteten sjunker fort. Normalt brukar man begränsa sig till mindre akvarier med den här tekniken i dag, jag har kört 250L med 2 filter, med 4'a rör var, och det fungera bra, så allt går. Förr var det inte helt ovanligt med bottenfilter som drevs så här iheller.

    Nakdelen är att luftpumparna låter som attans, och sen bubblar och skvätter gärna rören något. (utöver den något dåliga kapaciteten då)

    B!

    Kommentar

    • brummel
      • May 2004
      • 73

      #3
      Om Du värderar din egen tid med att bygga filter, så är det enklare, snabbare och mycket effektivare med en liten powerhead, lite VP-rör (sånt som elektriker använder) och en bit skumplast. Dessutom är det tystare, mycket tystare. Om Du vågar ge dig ut på Ebay, kan Du köpa betydligt billigare dessutom, t ex från Tyskland.

      Kommentar

      • joe
        • September 2005
        • 30

        #4
        Hej både Mr.B och brummel! Tck för svar och lite mer kött på benen. Jag får se vad jag gör - både luft och powerhead byggen kanske till lite olika storlekar på kar (är lite nyfiken att se i realiteten) och jag ska kolla Ebay.
        Återigen tack/ joe
        MVH/ Johan
        ------------------------------------------------
        Värmlänning i exil på Tjörn

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          tänkte bara hojta te och säga att de finns cirkulationspumpar ner till 150L/H 95kr.

          har 180L/H kopplat till ett bottenfilter i 37L och hade gärna haft lite mer fart på vattnet.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Raven är det 220volts filter? Var köpte du dom?
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              inte 220 men däremot 230
              finns på herkules zoo så antar dom finns i fler butiker också.

              den jag kollade på hos herkules kostade 95kr och va justerbar från 350L/H ner till 150L/H och passar rätt bra på åleds bottenfilter till exempel.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...