Frågor ang. Aquael fan 2 pump.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messer
    • December 2005
    • 57

    Frågor ang. Aquael fan 2 pump.

    tja tja, har en sån här pump i mitt 112 l kar;

    och har 2 frågor om den.
    1. som ni ser så går det upp en slang från pumphuvudet som man kan koppla ovanför ytan, vad är denna till för? bara för att få den att spruta ut en jävla massa bubblor eller?
    2.Går det att köra utan kåpan och ev skaffa nytt och större filtermaterial till den? som det är nu brukar det rätt ofta fastna växtdelar eller annat mos i dom små intagen på kåpan så den slöar ner...

    (följdfråga till 2an; nån som kan länka/rekommendera nåt annat filtermaterial man kan ha på?)
  • Sacrium
    • February 2004
    • 672

    #2
    Slangen kan du ha så den drar ner syre ovanför vattenytan. Vet inte hur mycket det gör däremot.
    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      Ta bort kåpan/filterhållare, köp rör hos akvarieaffärn såga till lagom längd o borra massa hål i det och lämplig slang som skarvmuff mellan rör o pump, plugga igen botten på röret, köp blå filtermatta (grövre) ca 10*10*20 cm, skär ett kryss i mitten nästan ända ner och tryck ner röret och på med pumpen! VIPS så har du gjort dig ett skitbra filter!

      Kommentar

      • gjordavljus
        • August 2004
        • 212

        #4
        Ta bort kåpan och köp det största filtret PPI-10 som finns att köpa som tillbehör...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

        Kommentar

        • gjordavljus
          • August 2004
          • 212

          #5
          Ursäkta om jag kapar tråden lite och lägger till en fråga....

          Är det någon som har löst problemet med att Aqua-El Fan 2 är otät och att vatten sprutar ut åt alla möjliga håll utom i utblåset? Konstruktionen är verkligen skräp i original. Går det att modda den på något listigt sätt? Har funderat på att silicona fast den, men då går det ju inte att rengöra....
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

          Kommentar

          • Messer
            • December 2005
            • 57

            #6
            Tackar för svaren,
            ppi-10 filtret har jag faktiskt kikat lite efter, fast visste inte vad det hette förut... har sett den storleken på filter typ överallt ^^
            har dock inte hitta det nånstans än :|

            sunkan aspidoras, behöver nog inte köpa nytt rör o ha i mitten, det finns ju redan ett nu som når så gott som till botten när jag gömt pumpen i sitt hörn

            Kommentar

            • Fisktjejen
              • February 2005
              • 310

              #7
              Ursprungligen postat av gjordavljus
              Ursäkta om jag kapar tråden lite och lägger till en fråga....

              Är det någon som har löst problemet med att Aqua-El Fan 2 är otät och att vatten sprutar ut åt alla möjliga håll utom i utblåset? Konstruktionen är verkligen skräp i original. Går det att modda den på något listigt sätt? Har funderat på att silicona fast den, men då går det ju inte att rengöra....
              Håller med om att den är kass - en har jag reklamerat hos butiken och en har jag lyckats trycka fast "halvbra". Dålig pryl.

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                anledningen att jag gjort ett eget rör är för att det suger jämt över hela filtret... med originalröret sög det mest uppe vid pumpen, och då utnyttjar man inte hela filtervolymen!

                Kommentar

                • Messer
                  • December 2005
                  • 57

                  #9
                  ok, nytt rör it is
                  vad kan man plugga med tro?

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    jag har pluggat med en tillskuren vinkork....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...