Innerfilter, cirkulationspump till 560L hörn? Hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbaliten
    • August 2004
    • 233

    Innerfilter, cirkulationspump till 560L hörn? Hjälp.

    Hej!

    Vi ska starta vårat 560L hörnakvarium på några veckor men funderar över vattenflödet. Vi har ett Eheim 2226 ytterfilter som ska användas där, körs just nu in i ett 112L akvarium för att få lite bakterier i sig . Men det är ju riktigt klent. Vi kör det på max och det är just så pass bra flöde i ett litet 112L akvarie, då för 6st Malawiciklider.

    Vi har även ett extra Fluval 3+ innerfilter, men det är ju också klent...
    Vad är klokast, köpa ett _rejält_ innerfilter som körs tillsammans med 2226 ytterfiltret eller låta 2226 sköta filterbiten själv och bara lägga till en stark cirkulationspump?

    Isåfall, vilka innerfilter/cirkulationspumpar rekommenderar ni? Vill inte köpa för klena grejer.

    Mvh Jonas & Åsa
    Mvh Åsa & Jonas

    Man slutar aldrig att förvånas...

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ytterfiltret + blå filtermatta med cirkulationspump.

    kan ju ta en bilt filtermatta 13x13x25cm och tillverka eget innerfilter av med cirkulationspump.
    då får du avsevärt mycket mer filtervolym än innerfilter ger.
    finns några bilder här om det.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Sacrium
      • February 2004
      • 672

      #3
      Håller med Raven, ytterfilter + en cirkulationspump med filtermatta är att
      rekomendera.

      Kör själv Fluval 404 + NewJet cirkulationspump på 3000 liter.
      Men gör inte om mitt misstag att inte använda dig av ett redan inkört filter i uppstarten.
      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

      Kommentar

      • ebbaliten
        • August 2004
        • 233

        #4
        Okej, verkar vara det som gäller då . Men vi vill hålla akvariet så rent som möjligt, så vi kanske ska fundera på att köpa en filtermodul också (vi ska köpa 4st btn moduler) och stoppa ned vadden och cirkulationspumpen i.

        Vilken pump & hur många liter/timmen tror ni är lagom? Gillar när det är lite fart på vattnet och det gör nog även malawicikliderna.
        Mvh Åsa & Jonas

        Man slutar aldrig att förvånas...

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          4-8'a gånger akvarievolymen brukar inte vara fel med malawi.själv pumpar jag runt 2400l/h i ett 375L, och mitt bekymer är att hålla honorna så pass matade, att de inte svälter ihjäl medans de bär på en ny omgång yngel. Viss trivselfaktor verkar jag har uppnnått, trots ytterst spartansk, och tillfällig möblering.

          B!

          Kommentar

          • ebbaliten
            • August 2004
            • 233

            #6
            Ursprungligen postat av Mr B
            4-8'a gånger akvarievolymen brukar inte vara fel med malawi.själv pumpar jag runt 2400l/h i ett 375L, och mitt bekymer är att hålla honorna så pass matade, att de inte svälter ihjäl medans de bär på en ny omgång yngel. Viss trivselfaktor verkar jag har uppnnått, trots ytterst spartansk, och tillfällig möblering.

            B!
            Okej, så runt 3-4000l/h kanske funkar? Skulle väl ha haft en reglerbar pump så att man inte överdriver .

            Nått särskilt märke ni kan rekommendera i den styrkan som är tyst & inte vibrerar så fasligt?
            Mvh Åsa & Jonas

            Man slutar aldrig att förvånas...

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Aquaclear powerhead

              Kommentar

              • ZakatH
                • July 2004
                • 126

                #8
                Varför inte 2x Aquaclear 802? Sen vet jag inte det där med vadden, har en känsla av att det kommer att bli för tätt för att någon större vattenvolym ska kunna pumpas runt.
                540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...