Dubbla filter= ökad effektivitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Dubbla filter= ökad effektivitet?

    Jag har en pump som egentligen är avsedd för ett mindre akvarium. På butiken sa de att detta skulle gå bra men jag undrar om jag kan öka effektiviteten hos filtret genom att lägga i dubbla filtermattor? Anledningen till att jag har en mindre pump är att jag inte vill ha så strömt vatten men samtidigt vill jag ju att vattenkvaliteten ska vara bra. Vet någon om ett Fluval 3 plus med dubbla filtermattor kan vara tillräckligt för ett akvarium på 180 liter?

    / Maria
    Senast redigerad av Björken; 03 January 2006, 11:40.
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Inte funderat på ytterfilter ?
    Tror för övrigt att ett Fluval 3+ som det är räcker till 180-liters om du inte överlastar det med fiskar.
    Jag tror alltså inte på att krångla in dubbla filtermattor i det.
    Funderar man i sådana banor borde man kanske istället fundera på ett filterhörn eller ett pumphuvud med filtermatta.
    Senast redigerad av Karon; 03 January 2006, 12:39.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Jo ,det har jag funderat på men jag ska antagligen köpa ett nytt akvarium ganska snart så jag tycker inte det är värt att lägga alltför mycket pengar på detta just nu utan skaffar hellre ytterfilter till det nya istället. Det står att Fluval 3 plus är till för ett mindre akvarium men du tror alltså att det funkar till 180 liter ändå? Blir inte vattenkvaliteten lidande?

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Jag har en pump som egentligen är avsedd för ett mindre akvarium. På butiken sa de att detta skulle gå bra men jag undrar om jag kan öka effektiviteten hos filtret genom att lägga i dubbla filtermattor? Anledningen till att jag har en mindre pump är att jag inte vill ha så strömt vatten men samtidigt vill jag ju att vattenkvaliteten ska vara bra. Vet någon om ett Fluval 3 plus med dubbla filtermattor kan vara tillräckligt för ett akvarium på 180 liter?

        / Maria

        Fungerar bra.. Jag har fluval 3+ i mitt 180 liters och balansen är ganska bra.

        fast det sätter igen ganska ofta tyvärr.
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Det beror ju dels på vilken sorts biotop man eftersträvar och hur mycket fisk man har i karet, inte bara hur många liter karet rymmer.
          När de rekomenderar filtret till olika akvariestorlekar gör dom nog en uppskattning på hur mycket fisk man normalt har i ett kar, så stort kar och lite fiskar behöver nog inte samma filter som ett litet kar med mycket fiskar
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Björken, varför inte köpa blå filtermatta typ 12x12cm och akvariets höjd - 10cm.
            sen tar du en bit plaströr borrar en massa hål och sätter fast det på en cirkulationspump och sen trycker ner hela härligheten i mitten av filtermattan.

            då kan du välja cirkulationspump efter hur mycket vattenflöde du vill ha och ändå få rätt mycke filtervolym.
            12x12x25cm blir 3.6 liter.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Glöm inte att röret skall pluggas i änden och att hålen i röret i skall gå längre ner eller längre upp än 5-6 cm från kanten.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • jolon
                • December 2002
                • 1075

                #8
                Ursprungligen postat av Björken
                Jo ,det har jag funderat på men jag ska antagligen köpa ett nytt akvarium ganska snart så jag tycker inte det är värt att lägga alltför mycket pengar på detta just nu utan skaffar hellre ytterfilter till det nya istället. Det står att Fluval 3 plus är till för ett mindre akvarium men du tror alltså att det funkar till 180 liter ändå? Blir inte vattenkvaliteten lidande?
                Du kan testa med fler filter. Jag har ett eheim 2006 och en fluval 2 i mitt hundra liters, jag satte pumparna så att strömmarna "krockar" efter ungefär 4cm vilket gav ett duktigt strömt område på ungefär 10cm2 men hyffsat stillastående i resten av karet, i andra ändan ligger ytterligare en fluval2a som "bara" cirkulerar vatten längs botten ingen filtrering men cirkulation mest för att slippa "döda" punkter.
                My internet should be readonly.

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Rör och cirkuationspump.......hm.....tror inte jag fattar helt vad ni menar. Vad är en cirkulationspump och var ska röret sitta?

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björken
                    Rör och cirkuationspump.......hm.....tror inte jag fattar helt vad ni menar. Vad är en cirkulationspump och var ska röret sitta?

                    Kommentar

                    • brummel
                      • May 2004
                      • 73

                      #11
                      Jag har till flera Fluval i olika storlekar gjort en "fot" av filtermatta och satt dom i. Alltså, en bit filtermatta som är drygt dubbelt så bred som filtret. Skär ut ett trångt hål i filterbiten, så att Du kan sätta ner Fluvalen ungefär som man sätter ner ett ljus i en ljusstake. Inte hål tvärs igenom utan Fluvalen skall "bottna" i sin fot. Foten kan gärna ha lite grövre porighet än det som är inuti filtret. Detta mer än fördubblar filterytan utan att genomströmningen sänks märkbart.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...