Någon med erfarenhet av Eheim pumpar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inge
    • January 2003
    • 2

    Någon med erfarenhet av Eheim pumpar!

    Jag har ett akvarium på 250 liter, i detta sitter det en Eheim 2048. Jag har fått överta akvariumet av syrran och nu skulle jag vilja veta lite fakta om denna pump.
    Jag har kollat runt lite här och där men det finns inte mycket om just den pumpen. Jag skulle vilja veta hur många liter i timmen den pumpar samt om den är jätte gammal. Funderar på att byta ut den mot en ny och fräsch pump. Då kommer vi till nästa fråga vilken pump skall man satsa på då till mitt akvarium jag vet inte mycket om det här med akvarium. Tackar för all information som jag kan få om min nuvarande pump samt rekomendationer om nya.

    Mvh en nybörjare..
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Eheims pumpar brukar hålla väldigt länge. Om den fungerar så tycker jag nog inte att du skall byta ut den. Om du tycker att den är för liten för just ditt kar så köp en till mindre pump. Två mindre pumpar är bättre än en större. Om du ändå tänker byta den så tycker jag att du skll ta en allvarlig funderare på eheims intervallfilter. Jag har bara gott och säga om den efter att den klarade min semester och 18 dagar utan vattenbyten i mitt diskus kar.
    MVH
    Magnus
    PS jag vet inget om just den modellen du har nu DS
    min zoon

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Det här hittade jag på en tysk sida om Eheim 2048:

      -För akvarier upp till 200 liter
      -Pumpkapacitet 600 liter i timmen
      -Filtervolym c:a 500 cm3
      -Elförbrukning 10 W

      Läste på ett annat ställe att filtren i den här är alldeles för underdimensionerade, även om du köper extra filterkammare ( man kan bygga på). De flesta verkar ha dem för att få fart på vattencirkulationen och har andra filter till själva vattenreningen.

      Jag har själv Eheims ytterfilter, 2028 och 2326, jättetysta och fungerar utmärkt. Den senare har även inbyggd värmare, men jag använder inte den för tillfället.
      Eheim 2026 och 2326 har en pumpkapacitet på 750 liter i timmen, lagom till ett 250 liters kar, tror jag.





      Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • klas
        • January 2003
        • 75

        #4
        Tack Ulla!
        Jaha det var ju inte så mycket att komma med då med andra ord. Bör jag skaffa en ny pump och vad skall jag ha för någon då?

        Tacksam nybörjare.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          2215 och 2217 är två bra filter, lite beroende på hur mycket filtermatrial och cirkulation man vill ha.
          Lite bökigare att ha och göra med jämfört med Professionelfiltren och liknande när man skall göra ren dem men annars kanonfilter, men billigare.
          Dubbelkranar underlättar skötseln.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          Arbetssätt...