Nytt Filter - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    Nytt Filter - Frågor

    Hej.

    Fick mitt nya Eheim filter på posten idag wee

    Nu undrar jag. Det följde med substrat och filter matta och ett kolfilter.

    Är det kanske lönt att lägga i kolfiltret nu i början när det är nya slangar och allt möjligt?

    Eller är det onödigt?

    I karet simmar discusar så.


    Jag har ett classic eheim som kör i karet nu + ett innerfilter. Jag ska köra både det gamla ytterfiltret och det här nya i karet.
    Kan jag plocka bort innerfiltret nu eller ska jag låta det köra med i en vecka?

    I classic finns bara makaroner som används som biologiskt filter.


    Ska köra det här andra som både mekaniskt och biologiskt filter.


    Vad tror ni?

    Tacksam för svar.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Ett kolfilter blir mättat väldigt snabt och de är nog bäst att spara de tills du skall rensa ut medicinrester nån vacker dag.
    Låt filtret pumpa igenom vatten från en hink om du är osäker jag rengjorde mina filter innan jag startade dom..
    Jag skulle låta innerfiltret ligga kvar 1-2 veckor, de tar dock längre för ytterfiltret att komma igång.
    Vill du ha bra biologiskt filter så skulle jag byta till duplas biobollar, mer yta och så blir dom inte tilltäpta som makaronerna kan bli.

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Ett kolfilter blir mättat väldigt snabt och de är nog bäst att spara de tills du skall rensa ut medicinrester nån vacker dag.
      Låt filtret pumpa igenom vatten från en hink om du är osäker jag rengjorde mina filter innan jag startade dom..
      Jag skulle låta innerfiltret ligga kvar 1-2 veckor, de tar dock längre för ytterfiltret att komma igång.
      Vill du ha bra biologiskt filter så skulle jag byta till duplas biobollar, mer yta och så blir dom inte tilltäpta som makaronerna kan bli.

      Yes.. Jag gör så.

      Jag tackar ödmjukast för svaret
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        du kan även krama ur innehållet i innerfiltrena i akvariet så åker förhoppningsvis fler bakterier in i ytterfiltret....
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • vance
          • December 2004
          • 872

          #5
          Eller lägga filtermaterialet från innerfiltret i ytterfiltret, inbillar mig att det är bätte så eftersom bakterierna hamnar direkt i filtret när de förökar sig.
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

          Kommentar

          Arbetssätt...