Var mäta lod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Var mäta lod?

    Håller på att mäta lod och då slog det mig att det kanske inte är så smart att mäta det på ramen på karet, den kan ju sitta snett påsatt.
    Så jag tänkte att jag skall kolla det på ställningen istället, men tyvärr står karet på där nu och kan inte får bort det. Kan jag mäta på den delen av ställningen som sitter ca 1,5 dm upp? Bjälkarna eller vad man skall kalla det
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #2
    Hur stort är karet?
    Att mäta på stagen under karet är ingen bra idé.
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      720...
      Varför inte?
      Tror nästan det är sämre på ramen där uppe, den kan ju vara felsilikonad
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • Jimk
        • March 2005
        • 332

        #4
        Ursprungligen postat av greken
        720...
        Varför inte?
        Tror nästan det är sämre på ramen där uppe, den kan ju vara felsilikonad
        Om du mäter på ovansidan kan det bli fel, det håller jag med om.
        Dock tycker jag att man ska mäta på den yta som
        karet står på. Mina stag är iallfall inte helt hundra.

        När jag fyllde mitt 540 kar gjorde jag enligt följande.

        1. Gjorde en platta av parkett för att inte skada golvet. ( se hemsidan under bilder längs ner)

        2. La tyngder på golvet och hängde grussäckar på ställningen och lodade in. ( Jag har träbjälklag)

        3. Ställde på karet och kontrollerade karet och ställningen. Det går kolla både kar och ställning med aluramskar och aluställning. Karet och ställning visade inte riktigt lika men jag utgick från ställningen.

        4. Fyllde på med vatten och kontrollerade efter hand.
        Justerade inget under påfyllningen, inget hände.

        Lycka till.
        //Jimk

        Lite bilder

        Kommentar

        • vance
          • December 2004
          • 872

          #5
          Problemet är att karet redan står på ställningen...och jag och min morsa fixar inte att lyfta av och på det själva, och jag skulle vilja ha upp det så snart som möjligt.
          Hmm, tror jag ska gå och kolla om ovansidan är bra nu, för nu är stagen i lod. Om båda är raka tror jag att jag vågar köra på det.

          När man fyller på kan jag ju kolla om vattnet står snett
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

          Kommentar

          • Jimk
            • March 2005
            • 332

            #6
            Det är inte hela världen om hela karet lutar nån mm åt nått håll. Problemet är om ett ben sjunker något och karet böjs/vrids.
            //Jimk

            Lite bilder

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Eller så kan du kanske lägga vattenpasset på botten av akvariet?
              Säger kanske inte så mycket om hur det kommer att bli när det blir fyllt, men man har ett utgångsvärde i alla fall
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                #8
                Ursprungligen postat av Karon
                Eller så kan du kanske lägga vattenpasset på botten av akvariet?
                Säger kanske inte så mycket om hur det kommer att bli när det blir fyllt, men man har ett utgångsvärde i alla fall
                Smart!!
                Och jag ska gå på natur

                Kollade nu och både ställningen och ramen visar lod, om botten också är rak så vågar jag mig på att fylla det. Vet det med lutning/vridning, men jag tycker det är lite svårt att veta om det är vridet eller inte
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av greken
                  Håller på att mäta lod och då slog det mig att det kanske inte är så smart att mäta det på ramen på karet, den kan ju sitta snett påsatt.
                  nja nu är det ju så att oftast görs ramen först och rutorna limmas fast sist och då är det LITE svårt att limma fast listerna snett

                  åleds akvarier ska till exempel stå kvar även om all silikon tas bort och vattnet fortfarande trycker mot rutorna.

                  men det finns akvarier med pålimmade lister men mej veterligen är dom få och billiga märken.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    "åleds akvarier ska till exempel stå kvar även om all silikon tas bort och vattnet fortfarande trycker mot rutorna."

                    Även Dolly Parton står nog kvar om man tar bort allt silikon
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Hur många ben har du på ett 720, 8st va?
                      Börja med att ha bara de 4 hörn benen i kontakt med golvet. Kolla att ställningen står OK. Skruva sedan ner dom andra 4 benen precis så att dom tar i golvet. Det förutsätter att du har ett hårt golv som inte sviktar iom att karet redan står på ställingen.
                      Det absolut bästa är ju att ta det lungt och lyfta ner karet och se till att allt är OK först.
                      Det är mer eller mindre omöjligt att veta om karet har samma stöd under hela ramen om man inte först kollat ställningen.
                      Till viss del kan man lyfta lite i hörnen och kolla om det känns lika stabilt/tungt runt om.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        Lägg ett vattenpass i botten på akvariet

                        eftersom det är den vinkeln som är viktigast
                        och jag hoppas ditt glas är rakt i botten :P

                        :edit ... va vist redan skrivet .... fins fler genier på formuet :P
                        Gott nytt år på er
                        Senast redigerad av mayday; 30 December 2005, 12:21.
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • vance
                          • December 2004
                          • 872

                          #13
                          Både stagen, ramen och botten var rak nu så jag fyllde på.
                          Nu när jag hällde i vattnet skiljde det inte ens en halv mm, så jag känner mig riktigt nöjd!

                          Det står där och ser så stort å fint ut, f*n va glad ja e!
                          Bara döda fiskar simmar med strömmen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...