Vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blunder90
    • July 2003
    • 155

    Vad är bäst?

    Vad är bäst utav ett helglas akvarium och ett akvarium med aluminium ramar?

    Vilket håller bäst?
    Vilket tycker ni är finast?
    Vilka för och nackdelar med akvariumen tycker ni finns?

    Sen undrar jag om det går att använda ett akvarium som stått tomt i 5år men som har mjuk silikon och som är tätt, det har testats och det är tätt, men vågar man använda det?

    Tacksam för svar
    Mitt namn är Linn och jag är 15år

    Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Ursprungligen postat av Blunder90
    Vad är bäst utav ett helglas akvarium och ett akvarium med aluminium ramar?

    1) Vilket håller bäst?
    2) Vilket tycker ni är finast?
    3) Vilka för och nackdelar med akvariumen tycker ni finns?

    Sen undrar jag om det går att använda ett akvarium som stått tomt i 5år men som har mjuk silikon och som är tätt, det har testats och det är tätt, men vågar man använda det?

    Tacksam för svar
    1) Båda håller lika bra. Det är åtminstone inget du behöver ta hänsyn till när du köper, akvarier som inte var hållbara skulle inte säljas
    2) Jag tycker helglas är långt mycket snyggare än alu. Något annat än helglas kommer jag aldrig ha i möblerade rum, möjligtvis kommer det smyga in något alukar i ett framtida odlingsrum. Sen vad du själv tycker har ju inte så mycket att göra med vad jag tycker
    3) Som sagt, helglas är snyggare. Annars kommer jag inte på så mycket för- och nackdelar med de olika typerna, kan bero på att jag inte har några erfarenheter av alu!

    Ang. det som stått tomt, hur länge har ni testat att det inte läcker? Är silikonen mjuk och det inte läcker efter, säg, en vecka skulle jag absolut inte tveka att använda det. Hur har det förvarats? Silikon är känsligt mot kyla och starkt ljus, som får det att åldras fortare.
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad som är bäst råder definitivt delade meningar om och har diskuterats flera gånger tidigare i forumet.
      Det viktiga är inte om det är helglas eller ramakvarie utan att det är bra gjort. Ett dåligt helglas är med andra ord sämre än ett bra ram och ett dåligt ram är sämre än ett bra helglas.

      Själv föredrar jag helglas med svart silikon men det är enbart av estetiska skäl och har inte med kvalitet att göra eftersom jag där inte tycker det finns någon skillnaden mellan typen av akvarie, utan skillnaden finns snarare mellan olika fabrikat (även om inte skillnaden där idag inte heller är så stor).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        En frågan är om svart silicon är lika hållbart i längden som transparant silicon?
        Jag har hört en del akvarister så påstar att den svarta har sämre hållbarhet.

        Någon som vet något om detta?

        Kommentar

        • Blunder90
          • July 2003
          • 155

          #5
          Okej, tack för era svar.

          Helglas akvariumet tycker jag själv är snyggast då det är med svart silikon och sen svart ställning till, och det är från akvarielagret i stockholm, dem har jag hört har rätt så bra akvarium.

          Det är testat någon dag eller så, men ska testa det i en vecka då.
          Mitt namn är Linn och jag är 15år

          Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Lucas_no1
            En frågan är om svart silicon är lika hållbart i längden som transparant silicon?
            Jag har hört en del akvarister så påstar att den svarta har sämre hållbarhet.

            Någon som vet något om detta?
            Det finns svart silikon av bra och dålig kvalitet, det finns transparent silikon av bra och dålig kvalitet. Så om det är bra eller dåligt har inget med färgen att göra och man kan nog med fog anta att de förtag som tillverkar akvarier använder silikon (oavsett färg) som håller ihop akvarierna.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...