Gammalt filter i nystartat kar och lite andra frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Gammalt filter i nystartat kar och lite andra frågor

    Dottern håller på att köra igång sitt Guppyhotell. Sanden är sköljd, glaset är rengjort och inredningen "diskad". Hon har fyllt på med vatten och satt igång pumpen. Hon har inte köpt några växter ännu, men har lovat att gå och titta i zoobutiken imorgon.

    Själv har jag stoppat ner ett extra filter i mitt lilla kar som ska gå parallellt med det befintliga. Tanken är att dottern ska flytta över mitt gamla filter i sitt kar för att få igång lite bakteriekultur. Extrafiltret ska stanna hos mig tänkte jag så det är inkört när jag startar nästa kar.

    Då undrar jag när jag hon kan ta mitt filter? Extrafiltret har jag haft i sen i lördags (tänker mest på mina egna fiskars hälsa nu).
    Hur länge ska hon ha mitt filter i sitt hotell? Och har det någon betydelse när hon stoppar i växterna? Hur läge ska hon ha mitt filter i hotellet innan hon börjar stoppa i fisk. Hon kommer sannolikt att köpa neontetror eller kardinaltetror till att börja med (om det är av vikt).

    Har jag förklarat dåligt, fråga hellre än strunta i att svara. Please.
    /Nina
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    #2
    Detta kanske passar bättre på "vatten" nu när jag tänker efter. :o
    /Nina

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      4 dagar är lite lite själv brukar jag rekommendera minst 2 veckor men försiktig matning och hålla koll på nitriten så bör alla fiskarna klara sej fint.
      köper du nitrivec och häller i så minskar risken för nitritspik.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Du kan ju köpa en Biokultur blandning hos din akvariebutik som du snabt startar akvariet med
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • hansh
          • May 2004
          • 269

          #5
          Om filtret är väl inkört hadde jag inte varit orolig att stoppa i fisk på en gång. Nitrivec och olika bioblandningar hadde jag struntat i, jag hadde däremot försökt slanga ur en del bottenmöjs ur ditt akvarium och stoppat i hennes och även om möjligt flyttat i någon större sten/rot då de bakterier som man vill ha i ett akvarium sitter på en biofilm "hinna" runt alla väggar och inredning (glas/stenar/rötter/grus) och inte i vattenkolumnen. Var sedan noga med vattenbytena och byt gärna 2-3ggr i veckan de tre första veckorna så ska det inte vara några problem.
          (andra förespråkar att man skall mata väldigt sparsamt och inte byta vatten de 3 första veckorna, men jag tycker vanlig matningsregim och fler vattenbyten fungerar väldigt bra).

          /hansh
          Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av hansh
            (andra förespråkar att man skall mata väldigt sparsamt och inte byta vatten de 3 första veckorna, men jag tycker vanlig matningsregim och fler vattenbyten fungerar väldigt bra).
            själv föredrar att mata lite försiktigt och göra vattenbyte om det blir för mycket nitrit, är lite lat av mej

            man bör dock tänka på att många stora täta vattenbyten kan göra att det tar längre tid för filtreringen att komma igång men har man inga känsliga skygga fiskar och bra vatten så spelar det mindre roll.
            dom flesta fiskar vänjer sej rätt fort vid vattenbyte och blir då inte stressade av det.

            vissa fiskar kommer ju fram å leker i vattenstrålen när man byter
            kardinaltetra sorgmanteltetra och platy har gjort de för mej.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              vissa fiskar kommer ju fram å leker i vattenstrålen när man byter
              kardinaltetra sorgmanteltetra och platy har gjort de för mej.
              samma här, det är ju asball att surfa i strålen och edga vid slamsugen
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Tycker/tror ni att det är utom fara för mitt kar att klara sig på det "nya" filtret om jag flyttar över det gamla inkörda filtret i dotterns kar ikväll? Det nya har varit i sen i lördags. Dottern kommer inte att köpa fisk ännu utan vi går långsamt framåt.

                Anledningen till att jag "stressar" är att jag vill köra igång ett kar till och behöver ha tillbaka filtret. :o
                /Nina

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Kan du inte bara krama ur det inkörda filtret i hennes kar och sen stoppa tillbaka det i ditt kar?
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • mam
                    • May 2004
                    • 1064

                    #10
                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Kan du inte bara krama ur det inkörda filtret i hennes kar och sen stoppa tillbaka det i ditt kar?
                    Åh, kan man det?
                    /Nina

                    Kommentar

                    • dinajel
                      • November 2004
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av mam
                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Kan du inte bara krama ur det inkörda filtret i hennes kar och sen stoppa tillbaka det i ditt kar?
                      Åh, kan man det?
                      Så har jag gjort när jag startat upp nya kar. Det funkar som Nitrivec, fast antagligen mycket bättre. På så vis så får du ju ner en fungerande bakteriekultur i det nya karet, plus att du gör rent filtret på samma gång.
                      Bilder på mina akvarier.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...