Flera kar i ställning(ar), en pump.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

Flera kar i ställning(ar), en pump.

Eftersom jag såg att nån funderade på det i en annan tråd, tänkte jag kasta mig över en chans att briljera. Eller nja.. Jag tänkte helt enkelt jämföra lösningar.

Min lösning baserar sig på en reglerkran till varje balja, för att styra hur mycket vatten som kommer in i varje balja, avskärmat hörn med en glasbit som siliconas hela vägen från botten och upp, och ett hål i botten med en genomföring så att vattnet rinner ut ur "behållaren" man gjort. Framför sätter man lämpligen vanlig filtermatta, i hörnet , som "vanligt". Det går även att skära till och passa i hörnan, men det blir lite krångligare, eftersom det grån karet ovanför ska sitta en genomföring i hålet, och en rörstump/slang ner i nästa kars hörna för att slippa plask och stänk. Längst ner i ställningen ansluts ett rör bort till en behållare som pumpen suger ur. Tex, sump, Den här behållaren bör definitivt vara stor nog att rymma det överskotts vatten som kommer om pumpen stannar. Det går självklart att ha en odlingsburk här med, den måste stå lägre än alla andra, och bör av det nämnda skället inte vara fyld med vatten annat än när pumpen är avstängd.

Det går självklart att bara använda en reglerkran längst up i varje ställning, eller helt hoppa över regler kran, och köra med en pump / ställning, och ha urtappningshålen i vars en kortsida (eller rör / slang för att leda vattnet till motsatta ändan) , och helt enkelt låta strilandet från burken längre upp stå för inflödet, på så sätt spar man in lite material kostnad, men förlorar möjligheten att styra vattencirkulationen i varje balja induvidiellt.

Än så länge har den översta orginal konfigurationen fungerat bra åt en god vän, som kör 24 100L baljor. Det bör dock nämnas att pump för att drivva runt det gärna kostar en slant, och man bör ta i ordentligt när man gör hålen för självdreneringen (framförallt i bottenkaren, där det med 4'a kar på höjden blir en jäkla massa vatten som ska tas om hand.)

Finns det fler lösningar, som kanske är enklare, och som vi missa när vi sparkade ihopa det här i en mörk källare för snart 10 år sedan ?
    B!
  • Satanoperca
    • November 2005
    • 55

det vill jag också veta !!

Kommentar

Arbetssätt...