Extra lysrör i heltäckande ramp???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    Extra lysrör i heltäckande ramp???

    Jag har köpt ett Juwel Rekord 110 liters med heltäckande plastramp och 2 x 18-20 watts lysrör à 60 cm långa. Akvariet står på sådan plats att jag inte vill använda metallhalogen, därför undrar jag om någon känner till HUR MAN KAN INSTALLERA ETT EXTRA RÖR, SÅ DET HADE BLIVIT C:A 60 W ISTÄLLET? När jag hade saltvatten kunde man använda TVÅ fritt hängande ändkontakter i kablar som sammanfogades i en drottseltyp med ett lysrör mellan dessa (men då và akvariet inbyggt i väggen med ett litet rum på baksidan). Finns det någon liknande produkt till att montera i en ramp? Tacksam för råd och tips, då jag använder Co2 så vill jag hà tillfredställande belysning för växterna.
    HQI
  • Mustang
    • July 2005
    • 78

    #2
    Jag har precis ett sådant kar med ett extra rör monterat med reflektor framför de 2 som sitter där innan.
    Detta drivs av en Arcadia reaktor med sådana anslutningar som du nämner.
    Reflektorn sitter fast med ett par klips för lysrör, i vilka röret sitter, skruvade genom locket (rampen).
    Mikael
    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
    Min Blogg
    GOC

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Glomat är en annan kopplingssats på samma princip.

      http://www.pwss.se/home.php?cat=210 (kompletta satser exkl. rör)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        Arcadia?

        Tack för tipsen! En fråga till om denna arcadia som MUSTANG har installerat: Är det också på PWSS som man kan beställa denna där clips ingår för 200:-( då jag bara behöver ett extra rör så är inte Glomat aktuell,men tack ändå)??
        HQI

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Tror inte clipsen ingår, men dom kan du köpa för 25kr
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Mustang
            • July 2005
            • 78

            #6
            Vet faktiskt inte om det går att använda plastclipsen som ingår, har inte själv installerat röret och är inte hemma just nu så jag kan inte kolla.
            Kan kolla när jag kommer hem ikväll.

            Dock så ersatte jag plastclips med metallclips till reflektorerna i ett annat kar igår, där plastclipsen hade spruckit...
            Dessa metallclips skulle funka bra att fästa både reflektorer och rör med och dessa är standardclips som borde finnas i alla akvariebutiker, kostade ca 40kr/4st.
            Mikael
            110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
            Min Blogg
            GOC

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              Installationen?

              Mustang, jag är tacksam om du kunde berätta lite om hur det är installerat. Rampen har ju 2 luckor, om röret är fastsatt i dessa,eller om det går att sätta fast de på baksidan av framdelen som går ner över akvariet? Är det den som PWSS säljer för 200:-(18w, Arcadia)??? MVH:
              HQI

              Kommentar

              • Mustang
                • July 2005
                • 78

                #8
                Röret och reflektorn är fastsatt i clips som är fästade utanför, längre ut åt sidorna.
                Detta gör att en hel del av av luckorna täcks av reflektorn, men inte riktigt helt så det går fortfarande att mata via dom.

                Tror bara att det finns en 18W Arcadia så det är säkert en sån.
                Mikael
                110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                Min Blogg
                GOC

                Kommentar

                • HQI
                  • November 2004
                  • 207

                  #9
                  Jag kollade på arcadias hemsida och fann "Fluorescent lighting controller", är det en sådan? Tacksam för svar,så jag kan bekräfta beställningen! MVH:
                  HQI

                  Kommentar

                  • Mustang
                    • July 2005
                    • 78

                    #10
                    Ja det är en sådan fast med andra lysrörsanslutningar.
                    Samma anslutningar som på bilden om du klickar på länken "Specification and sizes"
                    Mikael
                    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                    Min Blogg
                    GOC

                    Kommentar

                    • HQI
                      • November 2004
                      • 207

                      #11
                      Ok. Nu har jag fått lite mer "kött på benen". Tack, då införskaffar jag denna! MVH:
                      HQI

                      Kommentar

                      Arbetssätt...