För stort vatten byte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zia
    • July 2005
    • 197

    För stort vatten byte

    alldeles nyss så bytte jag vatten. Jag visste och tänkte att man ska byta 1/3 men jag bytte 2/3 jag trode 1/2 va 2/3 Fick lite hjärnsläpp. :P Gör de något att ja bytte så mycket.?
    ---------------------------------
    10 30 45 63 110 200:L
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Det gör ingenting. Kan bli lite kallt i vattnet om du tar kallt vatten från karen, men det värms ju upp rättså snabbt. Annars är det nog bara bra.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Zia
      • July 2005
      • 197

      #3
      va bra för jag älskar verkligen mina fiskar, JAg tog så varmt som möjligt.. lite kallare än ljumet.. så de är inte iskallt som man tar om man tar de kallaste som kranen ger. Tack för de att du svarade fort och lycka till med ditt nya 540 Liters.. Vet du än va du ska ha för fiskar?
      ---------------------------------
      10 30 45 63 110 200:L

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        hehe jag har redan rätt mkt fisk...men mkt ciklider, men även channor och ctenopomor.
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • HQI
          • November 2004
          • 207

          #5
          Vattenbyte!

          Är filtret inkört och varit igång en tid så att alla nyttobakterier finns, så är det bara bra att byta stora delar vatten, givetvis tempererat. Och glöm då inte vattenberedningsmedel som binder klor och andra skadliga ämnen!
          HQI

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            En sak man bör tänka på vid stora vattenbyten är det där med pH. Om kravvattnet har ett högt pH och pH:t i akvariet är betydligt lägre får man en plötslig pH-höjning vilket inte är bra. Annars är det ingen fara, bara man tänker på det som HQI säger i sitt inlägg.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Har aldrig använt vattenberedningsmedel och har aldrig haft några problem utan det heller. Men vattenkvaliten varierar väl beroende på var i landet man bor. Sen finns det ju känsligare fiskar än mina...

              MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Zybeer
                Har aldrig använt vattenberedningsmedel och har aldrig haft några problem utan det heller. Men vattenkvaliten varierar väl beroende på var i landet man bor. Sen finns det ju känsligare fiskar än mina...

                MVH
                /Jens
                Ja på vissa orter innehåller kranvattnet chloramin. Sen beror det även på vad vattenrören är gjorda av.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • HQI
                  • November 2004
                  • 207

                  #9
                  Olika PH och vattenkvalitet!

                  Jag har själv ett malawi-kar som jag byter mer än hälften på varje vecka och med vårt kommunala vatten med ph på c:a 8 så händer ingenting mer än att de verkar trivas och är lekvilliga direkt efter. Med sådana här vattenbyten så har jag slutat med beredningsmedel och det fungerar utmärkt, inte ens något kliande mot stenar och botten som man annars kan se. Men för fiskar som lever i lägre ph tror jag att det är viktigt för deras konditions skull, där fungerar det sällan utan beredningsmedel.
                  HQI

                  Kommentar

                  • hansh
                    • May 2004
                    • 269

                    #10
                    Problemet är inte stora vattenbyten i sig utan om man gör dem för sällan. Jag byter runt 70% varje vecka i min 1125a, utan tillsatser. Skulle jag däremot strunta i att byta vatten i en månad och sedan byta lika mycket skulle fiskarna inte gilla det specielt mycket.

                    //hansh
                    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av HQI
                      Jag har själv ett malawi-kar som jag byter mer än hälften på varje vecka och med vårt kommunala vatten med ph på c:a 8 så händer ingenting mer än att de verkar trivas och är lekvilliga direkt efter.
                      Om du byter så mycket vatten varje vecka så hinner inte pH:t i akvariet sjunka så mycket och då blir det inte heller några plötsliga pH-höjningar. Eftersom du har malawi så är det bra med ett högt pH.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • je1
                        • June 2004
                        • 15

                        #12
                        Ja på vissa orter innehåller kranvattnet chloramin. Sen beror det även på vad vattenrören är gjorda av.[/QUOTE]

                        Vad är egentligen chloramin?

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av je1
                          Vad är egentligen chloramin?
                          Det finns säkert de som kan förklara det bättre än jag (jag är ju egentligen ingen kemist), men chloramin är ju klor som inte går att lufta ur. Det är alltså kvar i vattnet hur länge man än låter det stå...
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...