Frågor om Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Frågor om Lysrör

    Har SÖKT men inte hittat några bra svar på min fråga. Har satt i 2st philips TL-D
    965 är dessa bra för växterna? Eller ska man ha i ett vanligt med det violetta ljuset i och ett philips? kombinationerna är många liksom smaken. jag är nöjd med ljuset från philips rören för det tar fram det naturliga ljuset. Men vill gärna ha svar på mina frågor
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Philips TLD965 har 0.60 i PUR värde, ett aquarelle (om det nu är det du menar med det violetta ljuset) har ~0.80 i PUR-värde.
    Ju högre värde desstå bättre för växterna.

    Fler PUR värden: http://www.defblog.se/permalink/1402.html

    Hur rören ser ut i karet kan du se här: http://saurama.aqua-web.org/
    Senast redigerad av heeke; 07 December 2005, 15:20.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Philips TLD965 har 0.60 i PUR värde, ett aquarelle (om det nu är det du menar med det violetta ljuset) har ~0.80 i PUR-värde.
      Ju högre värde desstå bättre för växterna.

      Fler PUR värden: http://www.defblog.se/permalink/1402.html

      Hur rören ser ut i karet kan du se här: http://saurama.aqua-web.org/
      Ok att jag köpte dem beror på att de rekommenderas på zoopet under belysning så står det att de anses vara bra för växterna
      /bobbyfuller
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ja, dom är ju inte jätte dåliga, men som sagt, det finns bättre.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • bobbyfuller
          • October 2005
          • 538

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Ja, dom är ju inte jätte dåliga, men som sagt, det finns bättre.
          ja typ vanliga lysrör de har ju högre värde än dessa

          skulle du ha vanligt vitt ljus eller ultraviolett?
          /bobbyfuller
          **Juwel Trigon 190L**
          If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
          If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Va?? förklara, vilka rör pratar du om?
            Philips Aquarelle är ett mycket bra växtrör med en liten blå/lila ton på ljuset, men UV ljus är det ju knappast.
            "Vanligt" vitt ljus brykar väl kallas Daylight och ligga på runt 6500K i färgtemperatur. Det är ett mycket gulare ljus än aquarellens 10000K.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Tror inte man vill ha UV för att få växterna att växa bättre? Används väl snarare för att bekämpa bakterier och alger.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Bobbydrunk:
                Är du nöjd med ljuset så finns det väl kanske ingen anledning att byta. Men är du missnöjd eller vill förbättra så kan du ju med fördel byta ut två av rören till aquarelle?
                Jag kör 4xaquarelle i mitt kar.

                Vad är det för kräm i rören du har?
                Har ett gäng aquarelle hemma nämligen..
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  .. .menade inte att jag vill sälja dem, för det vill jag inte! Det är mina backup rör och jag vill behålla dem. Men om du är ryyysligt snäll så kan du låna och testa för att se om du vill investera i sådana eller ej.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av y0da
                    Tror inte man vill ha UV för att få växterna att växa bättre? Används väl snarare för att bekämpa bakterier och alger.
                    Det är skillnad på UV ljus och UV ljus.
                    UV-C är farligt (naturligt UV-C ljus stoppas av ozonskiktet) och används för att ta kål på tex alger och bakterier.

                    UV-B gör att människor och djur kan producera D3 vitamin som gör att kalcium kan tas upp ur födan, men ger också solbränna vid låg mängd. Kan inte gå genom glas.

                    UV-A ger också solbränna men ca 1000ggr mindre än UV-B. Viss del av UV-A spektrat används i så kallade "blacklights".

                    Växter har vad jag vet ingen nytta av UV-ljus snarare visar viss forskning på att ökad mängd UV-ljus försämrar tillväxten.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • bobbyfuller
                      • October 2005
                      • 538

                      #11
                      tjohoo

                      Ursprungligen postat av y0da
                      .. .menade inte att jag vill sälja dem, för det vill jag inte! Det är mina backup rör och jag vill behålla dem. Men om du är ryyysligt snäll så kan du låna och testa för att se om du vill investera i sådana eller ej.
                      bobbydrunk bobbyfuller är en gammal rock grupp dom som gjorde i fought the law om du vet va det är för en låt nu till saken.de ligger på 36watt 120cm jag är ganska nöjd med ljuset men ändå saknar jag den rosa lila ljuset
                      vet du någon affär som är billig? de kostar ju 225 spänn styck här och på pwss 110 kr
                      /bobbyfuller
                      Senast redigerad av bobbyfuller; 07 December 2005, 17:15.
                      **Juwel Trigon 190L**
                      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                      Kommentar

                      • bobbyfuller
                        • October 2005
                        • 538

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Va?? förklara, vilka rör pratar du om?
                        Philips Aquarelle är ett mycket bra växtrör med en liten blå/lila ton på ljuset, men UV ljus är det ju knappast.
                        "Vanligt" vitt ljus brykar väl kallas Daylight och ligga på runt 6500K i färgtemperatur. Det är ett mycket gulare ljus än aquarellens 10000K.
                        tänker inte på något speciellt märke på rör jag menar bara att de vanliga rören till akvarie har väl ett lätt lilla ljus
                        /bobbyfuller
                        **Juwel Trigon 190L**
                        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Många rör som kommer med i akvariepaket är sk daylight rör med 6500K i förgtemperatur. Dom är gulaktiga i ljuset.
                          Om man tittar på rör som saluförs som akvarierör så finns där dom som är gula, röda, vita, blå, you name it.
                          De du tänker på är nog rör som Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar som är vita med en liten blå/lila ton i ljuset. Dessa rör är dessutom bra växtrör. Betydligt bättre än vissa rör som faktiskt säljs som växtrör.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • bobbyfuller
                            • October 2005
                            • 538

                            #14
                            ju mer K = Bättre?

                            stämmer det? Blir nog kanske till att köpa ett par Philips Aquarelle. Har bara plats för 2 lysrör i rampen. Är det bara pwss som är billiga på lysrör? var inne i djuraffären där jag bor 225 kr styck!!!! på pwss 110 kr
                            /bobbyfuller
                            **Juwel Trigon 190L**
                            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Nej det är inte riktigt så enkelt att högre färjtemperatur är bättre. Det är hur ljuset är fördelat i spektrat som är det intressanta (förutom ljus mängden förståss).
                              Människans öga uppfattar ljus i den gul/gröna delen av spektrat som starkare än annat ljus med samma styrka.
                              Växterna däremot är ju gröna (oftast) och reflekterar alltså det ljuset som vi upplever starkt. Ett ljus med "krämen" utanför det gul/gröna spektrat är alltså bättre för växterna.

                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...