Aquael:s hörnakvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ohlsonandreasson
    • November 2005
    • 7

    Aquael:s hörnakvarium ?

    Funderar på ett Aquael hörnakvarium 320l, någon som har erfarenheter om kvalite, hur är möbeln och locket ?
    Räcker 2 rör för ljuset. Juwel har ju 4 st ?
    Får man plats med Eheim filtret i möbeln ?
    Tacksam för åsikter
    mvh

    Peter Andreasson
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #2
    Hej peter.

    Jag köpte ett sådant kar nu i somras.
    Karet är otroligt fint,möbeln likaså.
    Jag satte in ett Rena xp-3 ytterfilter.det fick ledigt plats i möbeln.skåpet är 51cm högt innuti.Så du kan "knöla" in ett monsterfilter om du vill.
    Rampen kan man väl diskutera.Det är ju lite low tec,lite sladdrig plast.de två lysrören räcker till,vill man så går det att montera en glomat 2 för 30cm rör extra.inga problem,men jag tycker lyset räcker bra,endå har jag då svart blästersand som bottenmaterial,detta tar ju bort en heldel ljus.
    Möbeln hade fin passform,alla förborrade hål för pluggar stämde exakt.glöm ej att limma innan du skruvar ihop möbeln för extra styrka.nacdelen är att den ej går att taisär sedan.Men jag anser att man skall limma innan skruvningen.
    nu har jag den ljusa möbeln till mitt,hade velat ha den svarta.
    Men den fanns ej då jag köpte karet från simmontorps,de hade kalas pris på denna kombination.Jag kom över mitt komplett för 3400kr!
    Vad har du hittat detta kar?å till vilket pris?
    Jag kan iallafall rekommendera baljan,den är fin,samt ypperligt välgjord med fina limmningar samt hög kvalitet på glaset.

    lennart

    Kommentar

    • ohlsonandreasson
      • November 2005
      • 7

      #3
      Tackar för din beskrivning Lennart.

      Jag fick syn på karet hos tropakvariefiskinport i gbg, han hade tagit in det till en kund så det var inte uppsatt.Sa han ville ha 6000:- komplett med möbel och ramp, verkar som du gjorde ett riktigt klipp.
      tyckte det såg så himla fint ut men var osäker på möbel och ramp.
      Har också kikat på Juwels variant men då får man lägga på 1700 och för det får man en lite bättre ramp med 4 rör.Vet inte om det är värt det.
      Jag har lite ont om plats i vardagsrummet och då blir ett hörnakvarium lockande.
      Jag skall köra diskus i och har ett eheim 2327 wet/dry som jag vill ha in snyggt i möbeln. kör ett 222l nu och det är lite litet för diskus.
      \\Peter
      mvh

      Peter Andreasson

      Kommentar

      • Joacim
        • December 2003
        • 964

        #4
        Jag har ett 320 aquael och håller stort sett med Lennart förutom att jag skulle vilja ha mer ljus i det. Det går att sätta in extra med hjälp av Arcadiahållare men jag har inte testat. Rampen är inte så rolig och för att inte få en massa kondens (som rinner ner bakom karet om man lyfter locket) så får jag ha öppet "matningsluckan" lite grand (inget stort problem direkt).

        Jag köpte mitt färdigbyggt (begagnat) och hade ett 2329 wet/dry och jag får allt säga att det inte var helt lyckat. (att det filtret inte är helt bra för att filtrera småpartiklar kanske du redan vet) Att få in/få ut filtret (såvida du inte sätter hyllorna lägre/högre men jag vet inte hur det påverkar stabiliteten i möbeln) är ganska struligt speciellt om du har vatten i filtret. Det är mycket små marginaler och är du lite irriterad redan när du börjar så är det bättre att vänta

        Nu kör jag med ett Aqua pro som jag byggt in i en bänk vid sidan av karet just för att det var så mickligt när filtret skulle rensas (och för att jag ville ha bättre verkan mot småpartiklar, 2329 filtret kommer att nyttjas i ett framtida större kar med ytterligare ett filter).

        /J
        Det finns 10 sorters människor här på jorden.
        De som förstår binära tal och de som inte gör det.

        Kommentar

        • ohlsonandreasson
          • November 2005
          • 7

          #5
          Jag tror jag kikar vidare på Juwels hörnvariant istället, har en bättre ramp med 4 rör och lite stadigare konstruktion.
          Verkar som möbeln är rymligare också, men priset är ju därefter också.
          Någon som vet var man handlar dom till bäst pris ?
          mvh

          Peter Andreasson

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            För att göra allt lite svårare (kanske) finns aquael-akvariet till ett lägre pris här: http://www.pwss.se/home.php?cat=256
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              Juwel

              Juwel TRIGON 350 är både större och rejälare än AE 320, fler rör, snyggare skåp och framför allt en snygg, plan ramp som inte ser så plastig och klen ut. Jag tycker de polska karen har blivit lite dyra, (än om limning och glas är bra) om man jämför finishen med andra konkurrenter. Aquael har också en serie med alu-ramp (typ quartet,quintet etc.),men då är det genast tusenlappar dyrare. Jag rekommenderar varmt JUWEL, som inte tappat i kvalitet. I Malmö finns både ZOOAB och AKVARIETJÄNST som säljer dessa akvarium till mycket bra priser, t.ex JUWEL TRIGON 190 för 3.900:- inkl.möbel, pump, värmare, lysrör och filter, vad kan man mer begära?
              HQI

              Kommentar

              • androxe
                • August 2005
                • 854

                #8
                Jag har aquaels 320 liter hörnakvarium. Jag är nöjd med det efter lite småjuseringar Jag har satt i en arcadia lysrörshållare med 15 watt lysrör längst in mot hörnet, vattnet ser inte längre lika "grumligt" ut då det inte är skuggigt längst in längre.
                Rampen kan vara lite bökig då det endast finns en liten lucka för matning. Det går iofs att flytta ut rampen bara ett par decimeter om man ska ner o greja, så slipper man ta bort hela rampen om man ska ner o greja utmed sidokanterna

                Här är en tråd om mitt aquael 320 http://www.zoopet.com/forum/showthre...light=akvariet
                Senast redigerad av androxe; 10 December 2005, 22:13.

                Kommentar

                Arbetssätt...